Mannen som døde to ganger av Richard Osman

Mannen som døde to ganger av Richard Osman

 

Forlaget om boka:

 

Torsdagsmordklubben består av fire aldrende hobby-detektiver, de bor i den sjarmerende seniorlandsbyen Coopers Chase, et ombygd kloster i Kent. De pleier å møtes hver torsdag for å diskutere uløste mordsaker. Joyce er tidligere sykepleier, Ron er eks- fagforenings-leder, Ibrahim er en pensjonert psykiater, og den hemmelighetsfulle Elisabeth var spion i sine yngre dager. I denne oppfølgeren blir Ibrahim utsatt for et ran, og blir stygt skadet. Gjerningsmannen er en 16 år gammel gutt med tilknytning til den lokale knarkdronningen Connie. Elizabeth, Ron og Joyce bestemmer seg umiddelbart for å fange den skyldige. Den heftige jakten på de skyldige blir opptakten til en rekke uvanlige og blodige hendelser som fører til uventede avsløringer om Elizabeths tidligere liv, før den ikke helt snøhvite sannheten blir avslørt. Noen blir livets vinnere, andre taper alt – ikke bare formuen

 

Om forfatteren:

 

Richard Thomas Osman (f. 1970)er en engelsk TV-programleder, produsent, romanforfatter og komiker. Han er skaperen og tidligere medprogramleder for BBC One TV-quizshow Pointless.

 

Meg om boka:

 

Etter den herlige første boka ser jeg frem til å lese bok to om gjengen i Torsdagsmordklubben som består av fire aldrende hobby dektektivene Elizabeth, Joyce, Ron og Ibrahim som bor i senior landsbyen Cooper Chase. De har fått nok en ny sak i hendene. Denne gangen er det Elizabeths eksmann som trenger hjelp. Han er blitt beskyldt for å ha stjålet diamanter fra mafiaen. Han trenger deres hjelp for å komme seg ut av de store problemene han har havnet oppi. Et lik dukker opp, som muligens har vært død før eller ikke. Ibrahim blir stygt skadet etter han ble utsatt for et ran. En lokal 16 åring blir beskyldt for ranet. Han har tilknytting til den lokale knarkdronningen Connie. De fire i Torsdagsmordklubben bestemmer seg for å fange den skyldige. Den intense jakte fører dem til rekke uventede avsløringer om Elisabeths tidligere liv og blodige hendelser. Finner de diamantene før det er for sent? Finner de eller morden dem først?

 

Boka har passe lange kapitler. Språket er bra. Boka er lettlest. Karakterene er bra. Som en blir en lett glad i. Joyce sin forteller stemme er med på å gjøre boka  veldig bra. Dette er en herlig kosekrim av beste sort eller feelgood krim for den saks skyld. Det er nok en fordel å ha lest første boka, for denne forsetter der den forrige slutta. En kan ikke unnvære å la seg sjamere av denne herlige gjengen her. Nok en gang har jeg kost meg med ei bok fra denne forfatteren. Jeg humra titt og ofte underveis i leseingen. Så jeg ser frem til å hive meg over bok nummer tre som ligger klar. Herlig britisk krim av beste sort Jeg anbefaler boka videre!

 

Fakta:

 

Forfatter: Richard Osman
Tittel: Mannen som døde to ganger
Forlag: Gursli Berg Forlag
Utgivelseår: 2021
Sjanger: Feelgood krim
Serie: Bok 2
Oversatt av: Lisa Westerås

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

2 kommentarer
    1. Jeg leste boka i påsken, og som deg humret jeg meg gjennom boka.
      Jeg hadde ikke lest bok nummer en, og ja det kompliserte lesingen litt.
      Ga de to første bøkene i julegave til Svigermor og ba henne innstendig begynne med bok nummer 1.
      God krim, lun humor og en skikkelig kosebok. Skal få lest 1 og 3 ved leilighet.

      1. Herlige bøker dette. Ser frem til nummer 3. Smart å gi i presang og låne tilbake 😃 noen serier må bare leses kronologisk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg