Mange løgner små av Monika Steinholm

Mange løgner små av Monika Steinholm

 

Forlaget om boka:

 

Under en vinterstorm for fem år siden forsvant en kvinne sporløst ute i havgapet. Ett år senere ble hun erklært død. Hva skjedde egentlig med Linnéa? Oslojenta Ingrid ser frem til ferie under nordlyset med kjæresten Robert, men allerede på ferga over fra fastlandet, blir det tydelig at ikke alle er glade for besøket. Bygdas frisør, Sunniva, kjenner det gamle sinnet blusse opp da hun ser Ingrid for første gang. Hvorfor må hun komme og rippe opp i alt? Og Trude, som håpet hun hadde sluppet unna trusselen for fem år siden, og så dukker Robert opp med en som kunne vært dobbeltgjengeren til Linnéa. Hvorfor kan hun ikke bare få være i fred? Den eneste som gleder seg, er Roberts mor. Endelig er sønnen tilbake, og kanskje kan hun få ham til å bli for godt denne gangen? Hadde bare ikke denne Ingrid vært så lik den fæle svigerdatteren. Det kan umulig være tilfeldig at en gravejournalist fra hovedstaden dukker opp kort tid etter, for å skrive om «Linnéa-saken» …

 

Om forfatteren:

 

Monika Steinholm (f. 1983) har utgitt en rekke kritikerroste bøker for barn og ungdom, og når hun ikke skriver jobber hun i Ark bokhandel. Hun har en toårig forfatterutdanning fra Universitetet i Tromsø og ble nominert til Uprisen og NBUs Trollkrittet for debutboka Fuck verden. Monika Steinholm er fra Kvaløya og bor nå i Tromsø.

 

Meg om boka:

 

Monika Steinholm har mottatt en rekke priser for sine barne og ungdomsbøker. Nå kommer hun med psykologisk spenningsroman for voksne. Jeg har lest og likt noen av hennes bøker for de yngre. Det blir spennende å lese hva hun kommer med til oss voksne lesere.

 

Linnéa forsvant sporløst under en heftig vinterstorm ute i havgapet for fem år siden. Når det har gått et år, blir hun erklært død. Hva skjedde egentlig med henne? Robert har fått seg ny kjæreste i Ingrid fra Oslo. Etter fem år er Robert på vei hjem med den nye kjæresten sin. Allerede på overfarten med fergen får de følelsen av at ikke er noe populært besøk. Ingrid vil bare ha ferie under nordlyset med kjæresten sin. Eneste som er glad for besøket er Roberts mor. Hun håper å få han til bli hjemme for godt denne gangen. Andre i bygda er ikke like begeistret for dette besøket, som vekker sterke følelser blant de lokale. Roberts nye kjæreste ser ut som hun kunne vært Linnéas dobbeltgjenger. Hvorfor dukker det opp en gravejournalist i fra Oslo etter kort tid etter som vil skrive om forsvinningssaken?

 

Boka har passe lange kapitler med opptil flere cliffhangere. Språket er bra og boka  lettlest. Miljø og plasser bra beskrevet så leseren vil føle seg til stede til i handlingen, selv om plassen hvor handlingen foregår er ei fifektiv bygd. Det er mye vær som det kan være i nord til tider. Vind det ene øyeblikket og stille i det neste. Karakterene er er gode og fremstår som levende. De har sitt å stri med som gjør at de passer fint til historien. Det er opptil flere forteller stemmer i boka. Forteller stemmene er Trude, Sunniva, Marry, Ingrid, Isabella. Disse veksler på å fortelle utover i boka, men omtrent halveis går vi tilbake til tiden rett før Linnéa forsvant og så til nåtid igjen. Her får vi servert store skjulte mørke hemmeligheter på et lite sted, Det berømmelige bygdedyret er i aller høyeste grad tilstede.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg var spent på forfatterens voksen debut som forfatter. Jeg er i tillegg ikke så begeistret for psykologiske thrillere eller romaner og jeg har vanskelig for å bli revet med i denne sjangeren her. Men jeg koste meg med denne boka her. Det er en snikende uhygge boka igjennom, som etthvert kommer frem i lyset. Boka synes jeg har bra fremdrift som nok skyldes alle forteller stemmene som veksler på å fortelle utover i boka. For forfatteren evner å lure leseren og nye vendinger er det. Skal innrømme at jeg måtte snu om på tankene om mulig gjerningsperson underveis. Men når det går mot slutten er det ganske klart hvem det er. Denne romanen vil nok slå ann hos de som ikke leser krim til vanlig. Boka passer til de fleste da den er lite brutal. Mulig at den vil passe lese sterke yngre lesere. Så jeg vil si forfatteren står til godkjent med denne boka, så da er det jo lov å håpe på flere bøker til oss voksne lesere? For dette likte jeg. Her er spenning og jevne spenningstopper. En spenningsroman etter min smak som ble mer å mer spennende utover, og ble lest nærmest i ett, for jeg måtte til bunns til dette dramaet som utspant seg i bygda. At handlingen er lagt til ei lita bygd synes jeg passer perfekt til historien vi får servert. Er du ute etter en god, spennede og velskrevet spenningsroman er dette ei bok jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Mange løgner små
Forfatter: Moninka Steinholm
Forlag: Vigmostad&Bjørke
Urgitt: 2023
Sjanger: Spenningsroman

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget.

 

Terningkast 5

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg