Mairegn av Bjørn Bottolvs

Mairegn av Bjørn Bottolvs

 

Etter at jeg bestemte meg for å lytte meg opp på Bjørn Bottolvs bøker om gatepurken Jo Kaasa og kollegaene på Majorstua politistasjon, har jeg nå kommet til bok nummer tre i serien.

Det er øsende regnvær når Jo Kaasa finner en skamfert og drept person i buskene i Frognerparken. Denne delen av parken er et kjent treffsted for treffsted homofile. Den drepte er marokkansk mann med syv barn som er selvstendig næringsdrivende. Drapet påfører Majorstua politistasjon større resusser enn hva de rår over. Er dette dette et rasistisk elmer et oppgjør i det homofile miljøet? Hva hadde en syvbarnsfar i denne delen av parken og gjøre denne dagen her? Det blir en hektisk etterforskning for å komme til bunns i saken itillegg til alt annet politiet må ta seg av. Etterforskningen fører de etterhvert ut av Oslo i jakten på drapsmannen

 

Boka har korte efektive kapitler med opptil flere cliffhangere. Språket er lett. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene i boka fremstår i høyeste grad som realistiske som vi kan kjenne osd igjen i. Handlingen i boka er linær. Dette er ei kort krimbok uten særlige dødpunkter for det bra drive og fremdrift i boka. Her er det politiets arbeid som står i fokus. I tillegg til hovedsaken så blir vi med politi på andre saker de måtte dumpe borti i løpet av vakta si. Vi får også i denne boka et fint innblikk i livet på stasjonen og sjargongen memmom kollegaer og livet på Majorstua politistasjon. Hvem er bedre til å formidle dette enn en som har jobbet som patruljerene politi selv. Dette får boka til å fremstå som høyest troverdig og realistisk. Plottet i boka er bra. Jeg koste meg nok en gang i forfatterens univers. Han skriver enkelt og godt uten noe særlig uteom snakk Han klarer å holde på leseren boka gjenom. Jeg er etter disse tre bøkene blitt glad Jo Kaasa og gjengen. Er du ute etter en spennende politikrim er dette ei bok jeg anbefaler videre. Jeg ser frem til å lytte til neste bok i serien

 

Boka er innlest av Sigurd Myhre. En innleser som funker bra for min del.

 

Denne boka beviser at bøker ikke er ferskvare. Den ble utgitt første gang i 2004. Så den er lettest å få tak i hos nettbokhandelere.

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg