Madeleine Kristiansen “Ingen svar”

Madeleine Kristiansen “Ingen svar”

Ordene hjelper oss så vi kan bli forstått,
men det er ikke alt som kan forklares med ord,
det er heller ikke alle som vil forstå det vi prøver å fortelle dem.
La meg ta deg med inn i en verden fylt med ambivalens,
mange spørsmål og få svar.
Jeg har troen på at kaos kan bli til noe fint, den dagen du tør å bruke kaoset til noe.
Denne boka er fylt med små tekster og få ord med store setninger mellom linjene.
Noen tekster vil du kanskje kjenne deg igjen i,
andre tekster vil kanskje hjelpe deg å forstå,
jeg håper noen tekster vil få deg til å tenke.
Det finnes ingen fasit i denne boka,
så mange spørsmål uten svar,
akkurat som livet.

Forfatteren er 28 år og psykologistudent. «Ingen svar» er hennes debutbok, ei lyrikkbok om psykisk helse, som hun har gitt ut på eget forlag. Boka består av små tekster om psykisk helse, og framstår som en litt annerledes bok om temaet. Noen lesere vil garantert kjenne seg igjen i tekstene, andre ikke. Noen av dem gikk rett hjem hos meg og språket var enkelt og lett å lese.
Tekstene er skapt av forfatterens tanker, observasjoner eller andres hverdagslige ting. De handler om livet og døden. Valget om å bli i livet, eller velge å avslutte det. Håpet går som en rød tråd gjennom hele boka. Jeg er engasjert i temaet, selv om dette vanligvis ikke er den type litteratur jeg leser mye av.  Noen av tekstene hadde svar til meg, andre antagelig til deg, men dette var uansett ærlige tekster som ikke trenger å ha noe svar. Det var uansett greit å lese om det på en litt annen måte, med korte, fine og vakre, men tidvis også sterke tekster.

Dette er ei bok jeg kommer til å ta frem igjen ved rette anledning, og jeg anbefaler nye lesere å lese den sakte og ta seg tid til å tenke underveis. Selv leser jeg gjerne mer av både sjangeren og forfatteren.

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget
Terningkast 4+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg