Mårten Juvastøl Havre “Tidsrift”

Mårten Juvastøl Havre “Tidsrift”

Løytnant Wolfgang Kortz og troppen forsvinner sporløst under et oppdrag. På nøyaktig samme dato i 1881 fordufter Ole Wessel under en rømningsaksjon fra Eg sinnssykeasyl. 6. oktober 2015 blir ekteparet Tormod og Turid Helland drept på slektsgården i Øvrebø av gjerningsmenn ikledd Wehrmacht-uniformer, mens en mann som hardnakket påstår å være født i 1848 forskanser seg på Sørlandet sykehus. Etterforskerne Wollert Hansen og Marius Franc settes på saken.

Etter den lovende debutboka ” Blå måne” så jeg frem til bok nummer to. Jeg ble ikke skuffet. Nok en gang har Mårten levert ei bra bok hvor han blander krim, fantasy og grøss på en utmerket måtte. 
Boka er også denne gangen kort og uten dødpunkter. Det skjer noe hele veien så en får lyst til å lese den i et jafs. Jeg sleit med å legge den fra meg.

Siden forrige bok er Wollert og Marius blitt et eget team med ansvar for Kristiansandpolitiets hemmelige varulvteam. Også denne gangen får de en sak utenom det normale, som de ikke kan fortelle noe om til noen. De etterforsker tidsreiser fra fortiden, og hvordan de kan få personene tilbake til nåtiden igjen. Handlingen foregår også denne gang i Kristiansandstraktene. 
De to historiene fortelles parallelt. Den ene, fra andre verdenskrig, handler om hvordan sinnssyke pasienter ble behandlet på Ek på 1800 tallet. Forfatteren får fram forakten for Hitler og behandling av pasientene på en utmerket måte.

Etter lest forfatterens to første bøker, håper jeg at han kommer med flere bøker, være seg korte eller tykke. Denne forfatteren fortjener å nå ut til mange flere lesere. Her får både krim og fantasy-elskere en virkelig godbit. Jeg lar meg begeistre både av måten han skriver på, og hvordan han blander flere sjangere på en utmerket måte. Det er en kort, lettlest og intens pageturner med spenning fra første til siste side. 
Boka passer for eldre ungdommer og oppover. 
Boka er et lese-eksemplar sponset av forlaget.

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg