Mårten Juvastøl Havre “Blå måne”

Mårten Juvastøl Havre “Blå måne”

Politietterforskerne Wollert Hansen og Marius Franc blir satt til å utrede forsvinningen av Jørgen Dahl. Samtidig blir det utført bestialske og groteske drap flere steder i byen. Det viser seg at hendelsene har en sammenheng: Månen! Hansen og Franc blir kontaktet av en mystisk og sær mann som påstår han kan hjelpe. Kriminologi, folketro og astronomi flettes sammen og etterforskerne innser at de står overfor en sak som strekker seg lagt utover forstandens grenser. En mytisk skapning truer, klarer de å stoppe den?

Mårten Juvastøl Havre er bosatt i Songdalen vest for Kristiansand og “Blå måne” var hans debut som forfatter. Boka kobler krim, fantasy og grøssersjangeren sammen. Boka hovedpersoner Hansen og Franc blir satt til å etterforske forsvinningen til Jørgen Dahl. Dette fører dem til ting som overgår dere villeste fantasier, samtidig som en mystisk mann tilbyr dem hjelp. Handlingen er lagt til Kristiansand området. 
Jeg må innrømme at jeg var spent på boka før jeg begynte på den, går det an å lykkes med å blande tre sjangre sammen i ei bok? Det gjord det, jeg ble revet med fra start til mål. Boka er ganske kort, men intens, og forfatteren har klart å blande krim, fantasy og grøss på en fin måte. Språket i boka er bra, og romanen har en uventet vri på slutten. Her får vi jakt på varulver, høre om hekseprosesser på 1600-tallet og vi møter vampyrer, noe bygget på fakta, annet vridd litt på av forfatteren. Jeg må innrømme at jeg moret meg høyt over enkelte av hendelsene i boken. 
Jeg ble positivt overrasket av boka, og anbefaler den gjerne videre til både krim å fantasy-elskere. Det er godt gjort å greie å blande tre slike sjangere, uten at det blir for mye av det gode, og det var et fint avbrekk fra de bøkene jeg vanligvis leser. Boka passer godt til både voksne og ungdommer, og jeg gleder meg allerede til å laste ned bok nr. 2.
Boka kan kjøpes direkte av forlaget og hos de fleste nettbokhandlere Boka er et lese-eksemplar sponset av forlaget. 
Terningen stopper på en sterk firer. Terningkast 4+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg