Må lære meg å melke kuer av Freddy Kjensmo

Må lære meg å melke kuer – en feelgood-historie fra demensavdelingen
Av Freddy Kjensmo

 

Forlaget om boka:

 

I likhet med over 400 000 andre mennesker i Norge er humorist og forfatter Freddy Kjensmo pårørende til en dement. I denne essaysamlingen beskriver han omveltningen det var da rollene plutselig var byttet om etter at faren fikk en demensdiagnose, og han som eldste sønn måtte ordne opp.

 

Resultatet har blitt en poetisk historie om et levd liv og farens vei inn i demensen på godt og vondt. Med kjærlighet, kreativitet og humor skildrer Freddy Kjensmo prosessen med å sørge for at faren har så bra dager som

 

Om forfatteren:

 

Frederick Kjensmo, mest kjent som Freddy Kjensmo, (født 9. desember 1964 i Oslo) er en norsk humorist, foredragsholder og forfatter.

 

Meg om boka:

 

Freddy Kjensmo har gitt ut godt over ti bøker. Dette er mitt første møte med hans bøker. Men må innrømme at jeg igrunnen kjenner veldig lite til Freddy Kjensmo sånn generelt sett. Denne boka kom litt bakover i køen. Nå var det endelig turen for å lese boka.

 

Mange av oss har nok opplevd at noen av våres nærmeste har hatt eller har en som er blitt demens, og ikke minst kjenner til noen. Det samme gjelder for faren til forfatteren av denne boka. I boka forteller forfatteren om når faren ble demens. Boka starter når faren flytter til et bofellesskap, og ca 2 år senere blir han flyttet til en demens avdeling noen kilometer unna bofellesskapet. Det blir en omveltning for Freddy når han må overta ansvar og bestemme for faren etterhvert som han blir mer og mer surrete i hodet pga demensen. Han må gjøre det sånn at faren får det best mulig tross diagnosen. Så en kan si rollene er blitt byttet om på. Vi følger historien i nåtid med noen tilbakeblikk. Innimellom får vi daglige telefonsamtaler mellom Freddy og faren. Noe som det ble mer og mer av jo sykere faren ble. Forfatteren forteller med humor, alvor og innsikt hvordan han taklet dette selv om han bodde langt unna faren.

 

Jeg hadde ei fin lesestund med denne lille perla av ei bok tross tema i boka. Den ble lest fra perm til perm på ei lita kveldsstund. Jeg måtte trekke på smilebåndet underveis i lesingen. Her gir forfatterens sine tips om hvordan han taklet farens sykdom. Ei fin bok for andre i samme situasjon. Demens er en skummel diagnose som kommer sakte men sikkert snikende og blir verre og verre. Det er ikke lett for de involverte når demensen slår inn. Jeg synes forfatteren skriver om forholdet mellom han og faren på en lett og fin måte, og han gjorde sitt for at faren skulle ha det så bra som mulig ut i fra situasjonen og den siste tiden hans. Har selv hatt en morfar som ble dement. Husker det ikke var like lett til tider. Humor var en greit å bruke innimellom da. Så dette er ei fin og lærerik bok for mange. En kan trygt si at det er en kort roman som rommer mye. Ei feelgood bok helt etter min smak. En fin liten feelgood roman jeg anbefaler videre.

 

Les gjerne Tine Sundal og Beathe Solberg sin flotte omtaler av boka:

https://beathesbibliotek.no/2023/07/23/sommerlesing-ma-laere-meg-a-melke-kuer-av-freddy-kjensmo/

https://tinesundal.blogspot.com/2023/05/ma-lre-meg-melke-kuer-av-freddy-kjensmo.html?m=1

 

Fakta:

Tittel: Må lære meg å melke kuer – en feelgood-historie fra demensavdelingen
Forfatter: Freddy Kjensmo
Forlag: FK Publishing
Utgitt: 2023
Sjanger: Essay

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast: 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg