Løvinnen av Sven Petter Næss

Løvinnen av Sven Petter Næss

 

Forslaget om boka:

 

Det har gått fire år siden Amandeep Kaur rømte fra Norge under dramatiske omstendigheter. Ingen har hørt fra henne siden. En dag dukker en eske med eiendelene hennes opp hos familien. Politietterforsker Harinder Singh gjør alt for å finne niesen.

 

Samtidig blir en kjendisadvokat skutt og drept på åpen gate i Oslo sammen med et tilsynelatende tilfeldig offer. Med Harinder som leder for etterforskningen, jakter politiet en kald og profesjonell morder. Men når gjerningspersonen viser seg å kunne være en som står ham nær, blir han tatt av saken og tvinges til å ta loven i egne hender.

 

Om forfatteren:

 

Sven Petter Næss (f. 1973) har etablert seg som en sterk nykommer på krimscenen de siste årene. Han har gitt ut de fire kritikerroste krimromanene Den stille uke (2019), Skjebnesteinen (2020), Skyldig (2021) og Passasjeren (2023). Våren 2024 er han aktuell med Løvinnen, den femte boka med politietterforsker Harinder Singh i hovedrollen. For Skjebnesteinen mottok han Rivertonprisen 2020.

 

Meg om boka:

 

En kan trygt si at Sven Petter Næss skreiv seg rett inn i toppsjiktet av norske krimforfattere med debut boka si, siden den har han ikke sett seg tilbake, og blitt belønnet med Riverton-Prisen. Høyest velfortjent spør du meg. Jeg er klar for nye møter med Harinder Singh. Lever han nok en gang?

 

I prologen blir vi kastet rett ut i det når Amandeep Kaur blir kastet ut av et helikopter i fart en plass i Mali. Hun er politietterforsker Harinder Singh sin niese.

 

Så hopper over til nå tid. Det er gått hele fire år siden Amandeep Kaur rømte Norge på dramatisk vis etter en episode hvor Harinder var involvert. En dag får famillien levert en eske med hennes eiendeler på døra. Harinder vil gjøre alt for å finne ut hva som har skjedd med niesen.

 

På omtrent samme tid blir en høyt profilert advokat og et tilsynelatende tilfeldig offer skutt utenfor der begge bor. Politietterforsker Harinder Singh får oppgaven med å lede etterforskningen. Det ser ut som det er en hensynsløs og profesjonell gjerningsperson som står bak drapene. Hariander blir tatt av saken når etterforskningen viser at en mulig gjerningsperson er en som står han nær. Han blir permittert fra jobben, men klarer ikke sitte hjemme og tvinne tommel totter. Han tar saken i egne hender og starter sin private etterforskning i denne dypt personlige saken. Noe som er på feil side av loven. Står han med jobb forsatt etterpå?

 

Boka har korte efektive handlingsmetta kapitler. Hvor flere av dem har cliffhangere. Språket er bra og effektivt. Vi blir i passe mengde kjent med plasser og miljø. Her er det ikke mye utenom snakk rundt det. Karakterene er bra. Vi blir godt kjent med de. De er godt opparbeidet. Fortalt på en kort og god måte. Handlingen foregår for det meste i Oslo området og en svipptur til England. Handlingen er fiksjon, men det ødelegger ikke for en god historie

 

Etter å ha lest boka boka, så må jeg bare advare leserene om at de må sette seg godt til rette. Her blir det garantert vanskelig å legge boka fra seg. Jeg ble selv raskt slukt inn i historien og den ble nærmest lest i et strekk. Hadde det ikke vært for noe som måttes gjøres. At det gikk litt utover nattesøvnen min lever jeg fint med. Jeg hadde en skikkelig spennende lesestund. For han legger ut nok spor og vendinger til å lure de fleste leserne vil jeg tro, meg inkludert. Jeg hang med tilslutt og måtte tenke nytt flere ganger. Sånn han serverer oss historien og plottet får meg hekta til de grader. For her måtte jeg til bunns i saken før det var snakk om å få sove. Et spennende godt gjennomarbeidet plott. Her blir det jevne spenningstopper og lite rom for pustepauser. Boka er ikke av den brutale sorten, så den vil passe til de fleste. Hariander er blitt en karakter jeg er blitt glad i gjennom disse fem bøkene her

 

Nok en gang viser han at han er blant våres aller beste krimforfattere med denne boka her. Her får vi det meste ei god krimbok skal inneholde. Ei bok helt etter min smak. Skulle nesten ønsket at boka var lenggre. Jeg gir glatt boka stemplet page turner Jeg ser alt frem til neste bok ført i pennen av forfattere. En perfekt bok til påske krimmen. En av årets beste bøker for min del. Her lander terningen stødig på en sekser.En meget spennede bok som holder på leseren til siste side. Ei bok som virkelig anbefales fra her.

 

Fakta:

 

Titel: Løvinnen
Forfatter: Sven Petter Næss
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 5

 

Boka er et lesereksemplar i e-bok format fra forlaget.

 

Terningkast 6

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg