Livet på Grini under annen verdenskrig av Per Vollestad

Livet på Grini under annen verdenskrig av Per Vollestad

 

Forlaget om boka:

 

I løpet av de årene Norge var okkupert av
tyskerne var det nærmere 20 000 fanger
som satt på Polizeihäftlingslager Grini i
Bærum.

 

Matmangel, frykt for mishandling, tortur, henrettelserog tyskslandsdeportasjon hang over fangene til enhver tid. Det var alltid noen som led, og som fryktet for eget eller andres liv. Langtflere enn de 786 personene som mistet livet under, eller i forlengelsen av, oppholdet der.

Samtidig er vennskapet fangene imellom,
oppofrelsen, oppfinnsomheten, humoren, og
troen på tyskernes snarlige nederlag også en viktig del av historien om Grini fangeleir.
For første gang får vi en samlet fremstilling
av livet på Grini og alt det som skjedde der før, under og etter den andre verdenskrigen.

 

Om forfatteren:

 

Per Vollestad er en norsk sanger og forfatter. Vollestad debuterte som romansesanger og ved Den Norske Opera. Siden har han gjestet operaene i Milano, Brussel, Wien, Antwerpen, Gent, Innsbruck og Tokyo. Han har studert ved Statens operahøgskole og ble den første PhD uteksaminert fra Norges musikkhøgskole.

 

Meg om boka:

 

De siste dagene har jeg lyttet til denne lydboka her. Jeg valgte denne boka etter å ha lest bakside teksten, for jeg ville lære og høre mer om livet på Grini under krigen. Boka er innlest av forfatteren av boka. Den oppgaven kommer han utmerket i fra. Jeg hadde en fin lyttestund til boka. En innleser som passer fint for meg. Jeg synes han står fint til historien vi tar del i.

 

Boka har passe lange kapitler. Historien flyter fint fremover, innimellom får vi høre sanger som fangene sang mens de satt på Grini. Språket er bra. Boka er lettlest selv om det er litt informasjon som blir servert. Noe jeg synes gikk greit for min del. Muligens andre vil bruke lengre tid på boka for å la det synke inn. Jeg ble raskt revet inn i boka og den ble lyttet til i alle ledige stunder.

 

Jeg har alltid vært nysgjerrig på historie fra krigen. Denne gangen ville jeg høre mer om hvordan det var på Grini under annen verdenskrig. Her fikk jeg vite mye om det som skjedde der under krigen og litt etterpå. Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lyttet til boka er at den er lærerik, opplysende og intresant. Kan vel og si at det er en opplysende og veldokumentert bok om livet på Grini under krigen. Noe annet jeg føler er  at etter den er lyttet til, så gir den oss det meste som skjedde der uten det føles at det blir for mye av det gode. Som mange andre bøker fra krigen, så sitter en ikke uberørt igjen etter lest boka når en hører om det som skjedde der. Alle var ikke like heldige og kom fra det med livet i behold .Samtidig får vi ta del i humoren fangene imellom og sangene de laget som var et fint avbrekk fra alt det dystre vi får høre om. Vi får høre om både kjente og mindre kjente personer som satt på Grini under krigen. Kunne nok fortalt mer om boka, men det velger jeg å spare til leseren. Så liker du historie fra krigen er dette ei bok du bør vurdere sterkt og lese. En perfekt julegave til den historie intriserte leseren. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Livet på Grini under annen verdenskrig
Forfatter: Per Vollestad
Forlag: Kagge
Utgivelser: 2020
Innleser: Per Vollestad
Spilletid: 12t22m
Sjanger: Sakprosa

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg