Liksteinen av Marit Reiersgård

Liksteinen av Marit Reiersgård

 

Forlaget om boka:

 

en leilighet i Drammen blir en mann funnet død innelåst i en rosemalt kiste fra 1800-tallet. Drapsofferet var en aktiv jeger, og jaktlaget mannen tilhørte, viser seg å ha forbindelser til alvorlig miljøkriminalitet. Etterforskningen avdekker etter hvert en tragisk familiehistorie som strekker seg gjennom generasjoner. Etterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen skimter snart et sterkt motiv og frykter at flere liv står i fare. Samtidig skaper deres gjensidige tiltrekning skyld og dårlig samvittighet overfor Verners gravide kone. Det hele ender i et iskaldt drama i en liten bygd i Hallingdal.

 

Om forfatteren:

 

Marit Reiersgård (f. 1965) debuterte i 2012 med kriminalromanen Stolpesnø. Jenta uten hjerte (2014) ble nominert til Rivertonprisen. Liksteinen er Reiersgårds femte bok i serien om etterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen. Alle kriminalromanene hennes har høstet gode kritikker og er oversatt til flere språk.

 

Meg om boka:

 

Etter hele fem års ventetid er forfatteren klar med ny bok i serien om Verner Jacobsen og Bitte Røed. En serie jeg har lest alt av til nå, og som jeg synes har vært riktig så underholdende og ikke minst spennende. <<Stolpesnø>> er den beste boka til nå synes jeg. Det blir spennende å lese boka og se om hun enda leverer spennende og god krim. Men først må boka leses.

 

Politiet ryker ut til en leillighet i Drammen etter en nabo har varslet om vond lukt fra en leillighet. I gammel låst rosemalt kiste fra 1880- tallet finner de en død mann i leiligheten. Den drepte mannen var en aktiv jeger. Når politiet nøster i saken kommer det frem at jaktlaget hans har forbindelser til alvorlig miljøkriminalitet. Etterforskningen avdekker en tragisk familie historie som har pågått i generasjoner. Politietterforskerene Bitte og Verner vil raskt til bunns i saken i frykt for at flere liv kan gå tapt. Bitte og Verners forhold til hverandre skaper dårlig samvittighet ovenfor Verners gravide kone.

 

Boka har passe lange handlingsmetta kapitler. Flere av de har cliffhangere. Språket er bra og boka har grei fremdrift. Vi blir i akkurat passe mengde kjent med miljø og plasser, så leseren kan vite hvor en er. En kan føle en står midt i uværet. Karakterene er bra bygd opp som vi kjenner fra tidligere bøker. De fremstår som realistiske og troverdige personer som vi kan kjenne oss igjen i. Historien i boka er fiksjon og handlingen er lagt til Drammen og Hallingdal. Historien er linær.

 

Etter fem års ventetid så har jeg endelig fått lest ei krimbok fra Marit Reiersgård igjen. I boka skjer det ting fra første side. Hun holdt på meg helt til siste side. Det ble en riktig så spennende lesestund. Her legger forfatteren ut nok spor og vendinger til å villede leseren, men det ble nå etterhvert klart for meg hvordan det ender. Plottet er bra bygd opp, og med jevne spenningstopper utover. Her følger vi etterforskningen og Bitte og Verner i privatlivet, som glir fint inn i handlingen. Plottet er spunnet rundt familliehemmligheter, samt  vi får en dose mystikk og overtro. Ei bok som vil passe til de fleste lesere da den er lite brutal. Ikke forvent spenning og action på annen hver side, men spenning og andre ting som gjør boka bra. Noe som jeg og likte med boka er at hun gir små drypp fra tidligere bøker på hendelser og karakterer. Dette var med på at jeg raskt kom inn i boka, og det ikke føltes som fem år siden forrige bok. For meg ble det et kjekt gjensyn med den snakkesalige Bitte og strikkende Verner to herlige karakter.

 

Har du ikke lest denne serien enda, så har du flere spennende bøker og se frem til. Dere som har lest de andre kan bare glede dere til boka. For sånn den slutter så må det bare komme flere bøker. Slutten velger jeg å spare til leserene. Kan ikke røpe alt Jeg er ihvertfall klar for flere bøker i serien. Selv om jeg ikke synes dette er den beste i serie, så er den verd å lese. Terningen ender på en sterk firer. Len deg godt tilbake og nyt ei spennende krimbok. Ei bok jeg anbefaler videre

 

Fakta:

 

Tittel: Liksteinen
Forfatter: Marit Reiersgård
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2024
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer 5

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg