Lene Lauritzen kjølner “Petra Pettersen perfekte plan””

Lene Lauritsen Kjølner “Petra Pettersen perfekte plan”

 

Petra Pettersen jobber i bokhandel på femtende året. Hun er gift med Einar, som er fisker på Hvasser, og har to utflyttede døtre. Livet hennes er trygt og forutsigbart, men en gang var livet hennes annerledes.

Petra har en drøm. Hun vil jobbe med “ett eller annet innen kunst”, men har aldri klart å bestemme seg for hva … Før hun plutselig får sitt Eureka-øyeblikk. At det øyeblikket inntreffer like etter at hun har bakt den tradisjonelle engelske julekaken med grandtante Bertha og venninnen Mathilde, og rett før Einar er utro med en fitnessinstruktør, er kanskje tilfeldig. At det også skjer nøyaktig åtte uker før jul, er et puss fra høyere makter.

Og nettopp da Petra tenker at skjebnen må ha noe imot henne, siden det skjer flere ting som gjør at hun ser mørkt på tilværelsen, dukker det sakte opp en strime av håp. Den blir til optimisme da mye ser ut til å snu … Men Petras perfekte plan er slett ikke perfekt …

 

Etter syv hygge-krimbøker med Olivia Henriksen i hovedrollen kommer denne Lene Lauritsen Kjølner med noe helt nytt; en feelgood roman. Jeg synes alltid det er spennende når forfattere våger seg på noe nytt. Blir det like bra som det forrige?

Svaret er ja.

Vi får mye av det samme i denne romanen, som i krimbøkene hennes. Humor, sterke kvinner og stikk til personer med makt. Handlingen foregår i samme område som i krimbøkene hennes, så tidligere lesere vil kjenne seg igjen. Språket er lett og lekende, det er mye humor, gjenkjennelige situasjoner, kjærlighet og salig kaos.

Romanen startet på verst tenkelige måte, ektemannen forlater Petra for ei yngre dame. Samtidig mister Petra mister jobben sin i bokhandelen og henne tante, Bertha, dør. Den uventede arven gjør at Petra nå kan realisere drømmen sin.

Jeg lo og koste meg gjennom boka, akkurat som jeg har gjort med hennes tidligere bøker, og jeg lo ekstra godt når hennes gode venn Donald Trump ble nevnt. Vi møter også griske utbyggere i strandsonen og forfattere på mindre forlag som får sagt sin mening om hvor vanskelig bokmarkedet er. Personene i boka er troverdige og vi blir godt kjent med dem.

Jeg må si at forfatteren nok en gang har klart å lage en egen feelgood-sjanger. De av dere som har likt forfatterens tidligere krimbøker, vil nok like denne også. Jeg leste den i ett, fordi jeg var nysgjerrig på hvordan det ville gå med Petra.

Dette er en herlig feelgood bok som garantert får deg i godt humør. Jeg likte den godt og ser frem til flere bøker om Petra. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre.

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg