Leif Knudsen “Svart hav”

Leif Knudsen “Svart hav”

 

Forlaget om boka:

 

Svart hav er oppfølgeren til debutromanen “Haram: Det forbudte”, der vi for første gang møtte den tidligere spesialsoldaten Henrik Christie i jakten på datteren som ble kidnappet og ført ut av landet. Etter hjemkomsten, spaserer Henrik Christie inn hoveddøra på Equinors hovedkontor. Der blir han møtt av sin gode venn og sjef, direktør Kristian Hammer. “Velkommen tilbake, Henrik”, utbryter Hammer og skyver et glass inn i hånden på Henrik, før han løfter sitt eget. “Det er godt og se deg igjen. Og jeg er umåtelig glad for at det gikk så bra som det gikk. Men, jeg har en god nyhet til deg, og en dårlig dessverre”. Henrik betrakter ham rolig. “Så la meg få den dårlige nyheten først”, sier han. Svaret fra Hammer skal vise seg å kaste den tidligere spesialsoldaten ut i et nytt drama. Denne gang for å hjelpe en gammel soldatvenn fra tiden på Balkan, utløst av det tette båndet og æreskodeksen spesialsoldatene imellom. Jeg for deg – og du for meg.

 

Om forfatteren:

 

Leif Knudsen (74) har bodd i Re hele sitt voksne liv med kone og barn, men har nå flyttet til Tønsberg. Han jobbet i mange år som eiendomsmegler. Han debuterte med boka “Haram” i 2019

 

Meg om boka:

 

Etter å ha lest debutboka til forfatteren, «Haram», så var jeg ikke sen om å takke ja da jeg fikk tilbud om å lese bok nr. to i serien.

 

Den tidligere spesialsoldaten Henrik Christie er ikke før kommet hjem fra oppdraget som involverte kidnapping av datteren hans, før han blir kastet ut i et nytt og farlig oppdrag. Allerede da han kommer tilbake på arbeidsplassen, blir han møtt av sjefen som har en god og dårlig nyhet til han.

En av Equinors rigger har blitt kapret.

Christie blir sendt til en oljebase på Helgelandskysten for å bistå med å løse dramaet, siden han tidligere har sikkerhetsklarert riggen og kjenner den inn og ut. Han må hjelpe de norske spesialsoldatene som skal prøve å ta seg ombord. Det blir klart at en gammel soldatvenn som reddet livet til Christie på Balkan da han en gang var på oppdrag der, har sønnen sin ombord på riggen. Dette utløser en æreskodeks blant spesialsoldatene som lyder: Jeg for deg – og du for meg. Det gjør at Christie blir mer personlig involvert i oppdraget enn han hadde regnet med.

 

Boka er oppdelt i passe lange kapitler, som avsluttes slik at du bare vil lese videre for å få vite hvordan dette dramaet ender. Vi blir passe kjent med både personer og miljø.

Det er ganske mange person er involvert, uten at jeg mista fokus i lesingen av den grunn. Boka er skrevet i et og lett å behagelig språk. Romanen byr også noe humor, der vi møter på en frisk og spretten utgave av Erna Solberg.

Handlingen begynner rolig, før den tar seg opp. Det blir både tempo, spenning og action, og boka blir stadig bedre jo mer man leser. Klarer de å løse dramaet som utspiller seg på riggen?

Jeg synes også plottet med kapring av en installasjon på havet var originalt og godt, jeg kan ikke huske å ha lest en thriller om akkurat det tidligere.

 

Denne boka er nok ikke like god som debutboka, men likevel absolutt verd å lese. Dette er en av de mange mer ukjente forfatterne, som fortjener flere lesere. Som jeg har sagt mange ganger før: Ta sjansen på å lese noe av mindre kjente forfattere, så vil dere ofte bli positivt overasket.

Jeg håper det kommer flere bøker fra Knudsen.

Oppsummert: Dette er en bra thriller med et originalt plott og nerve hele veien. Ei bok jeg anbefaler videre til alle som liker en god thriller.

 

Litt fun fact til slutt: Leif er broren til Jan Erik James Knudsen som også skriver krim.

 

Andre bøker av forfatteren jeg har lest:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/91365/leif-knudsen-haram-det-forbudte.html

 

 

Fakta:

 

Forfatter: Leif Knudsen

Tittel: Svart hav

Forlag: Maxwell

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 411

Sjanger: Thriller

Serie: 2

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg