Lars Ove Sæther – Newtons vugge

Lars Ove Sæther “Newtons vugge”

 

Forlaget om boka:

 

Isak har ansiktsskader som gjør at han må gjennomgå omfattende ansikts- og kranierekonstruksjon. Han er i tillegg adoptert og blir både plaget og mobbet på skolen. Så forsvinner en av mobberne … Newtons vugge er bok med mange lag og en meget uhyggelig twist.

 

Om forfatteren:

 

Lars Ove Sæther er født i 1959 og bosatt i Trondheim. Han har ingeniørutdannelse i programvareutvikling og prosjektledelse. Jobber nå med IT innen helsesektoren.

 

Meg om boka:

 

Lars Ove Sæther er fra Trøndelag og debuterte som forfatter i 2013 med Hanegal, som vant førstepris i Cappelen Damms krimkonkurranse. “Newtons vugge” er hans andre bok.

 

Denne boka kan jeg ikke fortelle så mye om handlingen fra, for da risikerer jeg å røpe for mye. Isak er en gutt som ikke har hatt det lett i livet. Han ble adoptert som liten av et barnløst par. Han har store ansiktsskader som gjør han må gjennom omfattende ansikt- og kraniekonstruksjon. På skolen har han det heller ikke enkelt. Her blir han både plaget og mobbet.

En dag forsvinner Anders, en av de ekleste og slemmeste mobberne. Han blir først funnet mange måneder etterpå forsvinningen drept.

 

Boka har litt lange kapitler, men heldigvis ikke for lange. Språket er godt. Vi blir godt kjent med karakterene i boka, samt litt med plasser og miljø. Det er Isaks stemme som forteller historien. De fleste lesere vil nok tidlig tro de vet hva som kommer til å skje, men ting er ikke helt som de framstår. Man blir følelsesmessig berørt underveis, det går ikke an å la være og føle med Isak og alt han må gjennomgå av både helseplager, mobbing og jakten på røttene sine. Boka begynner rolig, men spenningen stiger etter hvert, og handlingen avsluttes med en uhyggelige twist. Dette er en mørk psykologisk thriller med flere lag, og forfatteren skal ha pluss for et bra og originalt plott.

 

Boka er god, men er ikke den beste psykologisk thrilleren jeg har lest. Jeg likte romanen, men den når dessverre ikke helt opp hos meg. Jeg anbefaler den likevel videre, for jeg tror nok det er mange der ute som vil bli mer begeistret for boka enn meg.

 

Fakta:

 

Forfatter: Lars Ove Sæther

Tittel: Newtons vugge

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2022

Sjanger: Psykologisk thriller

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 4

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg