Lars Helle “En sult som ikke kan stilles”

Lars Helle “En sult som ikke kan stilles”

 

Forlaget om boka:

 

Stavanger høsten 2014. Rogaland Teater skal sette opp “Gift” av Kielland. Den kvinnelige hovedrollen skal spilles av Kjersti Knarre. Dette er første gang hun står på en teaterscene siden hun tidligere – uten forklaring – hoppet av Ibsens Hedda Gabler. Kjersti oppsøker krimforfatter Kurt Stille for å få ham til å finne en stalker som har fulgt etter henne i flere år. I jakten på forfølgeren trekker Kurt fram fortidens hemmeligheter én etter én. Svik, begjær, løgn og utroskap. Stalkeren viser seg å være langt farligere enn Kurt hadde forestilt seg. I kjølvannet ligget en rekke lik, alle drept på grunn av en sult som ikke kan stilles.

 

Om forfatteren:

 

Lars Helle (Født 1957) Bor i Stavanger er en norsk lektor, sakprosaforfatter og forfatter av kriminallitteratur. Frem til han ble pensjonistarbeidet han som førstelektor ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger.

 

Meg om boka:

 

Lars Helle er det vi kan kalle en etablert forfatter med en rekke utgivelser bak seg. Han har gitt ut totalt åtte krimbøker med handling fra Stavanger.

“En sult som ikke kan stilles” er bok nr. to om Kurt Stille. Jeg likte den første boka i serien godt, så jeg så frem til å lese denne. Lars Helle er en forfatter som fortjener mange flere lesere enn det han foreløpig har.

 

Kurt Stille blir forespurt av en tidligere ungdomsvenninne, Kjersti Knarre, om å finne ut hvem som stalker henne. Knarre er en av norges mest kjente skuespillere, og det ser ut som en enkel oppgave, men det blir farligere enn noe Kurt tidligere har vært borti. Han føler han befinner seg i ytterste livsfare etter hvert som saken beveger fremover.

Han må finne ut av gamle ting for å komme til bunns i saken, og flere blir drept underveis.

Kurt er en sta person som ikke gir seg så lett, så han gjør alt for å komme til bunns i saken. Mange av de involverte har sammenflettede historier, noe som ikke gjør det lett for Kurt.

Hvem er denne mystiske stalkeren?

 

Boka veksler mellom selve saken, og utdrag fra den uutgitte biografien om Kjersti Knarre, “Født til å stå på scenen.”

Kapitlene har grei lengde og vi blir godt kjent med de involverte i boka. Karakterene er passe mange å forholde seg til, og de er alle personer vi kan kjenne oss igjen i. Beskrivelsene av plasser og miljøer er også gode. Jeg, som bor i Stavanger, følte at jeg virkelig var til stede der handlingen foregikk. Forfatteren legger ut nok tråder til at jeg trodde jeg hadde gjennomskuet plottet mer enn en gang underveis, men det var godt skjult til siste side, og alle tråder finner sin løsning.

Dette er en krim som passer for de fleste, da den er ganske fri for groteske og bisarre ting. Det er spenning hele boka igjennom, selv om den ikke er pepra med action og spenning.  

Det er også hentydninger til bøker mange av oss antagelig har lest tidligere, og tittelen er hentet fra Jens Bjørneboes “Gift.”

Tema i romanen er internett og stalkere, og hvor langt enkelte er villige til å gå.

Nok en gang har jeg kost meg med en av Lars Helles bøker, og selv om jeg nok likte første boka i serien enda hakket bedre, er dette ei spennende og bra bok som holdt meg oppe til langt på natt, der jeg ble lurt gang på gang underveis.

Helle er en forfatter jeg håper vil nå ut til langt flere lesere enn det han har nå, for han han skriver god og underholdende krim som fenger og fortjener virkelig å bli lest av flere utenfor Stavangers grenser. Jeg anbefaler både denne og hans tidligere bøker sterkt videre! Jeg tror ikke dere vil angre etter lest dem.

 

Fakta:

 

Forfatter: Lars Helle

Tittel: En sult som ikke kan stilles

Forlag: Liv forlag

Format: E-bok

Sjanger: Krim

Serie: Bok nr. 2

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg