L. S Macdonald “Skupet”

L. S Macdonald “Skupet”

 

Da Lilliann kommer til venninnens leilighet i Lillestrøm den kvelden, finner hun henne døende.

 

Lilliann mistenker at Dina ble drept. Den mistanken styrkes da hun får mobilen hennes levert på dørmatta dagen etter, med meldingen: For your eyes only. Håndskriften er Dinas.

Hva skjedde med Dina – ble hun drept for noe hun hadde oppdaget gjennom journalistjobben? Utrustet med informasjonen fra Dinas mobil starter Lilliann jakten på svaret. Og en morder.

 

Om forfatteren:

 

Forfatteren er en erfaren journalist og fagbokforfatter, med to utgitte skrivehåndbøker. Nå sikter hun seg også inn mot markedet for skjønnlitteratur, krim, science fiction og fantasy. Hun skriver på både norsk og engelsk.

 

Boka begynner med at journalisten Lilliann besøker sin bestevenninne og finner henne døende. Dagen etterpå får hun en pakke levert på døren med mobilen til Diana og meldingen “For you eyes only”. Håndskriften er Dinas.

Lillian tar saken i egne hender da politiet raskt konkluderer med at venninnen har begått selvmord. Lilliann ikke er enig, og med informasjon fra venninnas telefon starter hun jakten, og får hjelp av en tidligere politi. Jakten på svar blir fort farlig, og Lilliann føler seg ikke trygg. Ble Diana drept fordi hun hun hadde oppdaget noe i jobben sin som journalist?

 

Dette er en journalistkrim der journalisten tar saken i egne hender, etter at politiet har konkludert med selvmord og anser saken som løst. Den er som en «kosekrim» å regne, helt fri for både groteske og bisarre ting, noe sikkert flere lesere vil like. Likevel gikk den ikke helt hjem hos meg. Plottet ble for åpenlyst. Jeg måtte selvfølgelig likevel lese ferdig for å se om jeg hadde rett i mine mistanker, hvilket jeg hadde. Forfatteren prøvde riktignok å legge ut noen avledningstråder, men de ble for åpenlyse, i hvert fall for meg.

Boka er lettlest, den leses rett frem og det er passe lengde på kapitlene, men jeg savnet litt mer spenning og tempo. Dette kunne likevel fort blitt en mye bedre bok, dersom forfatteren hadde gjort det vanskeligere å finne ut av plottet. Boka avsluttes på en måte som tyder på at det kommer en oppfølger eller to, og den vil jeg gjerne lese for å se om forfatteren utvikler seg.

Les og avgjør selv hva du synes om boka, og se om du er enig med meg eller ei!

 

Fakta:

 

Forfatter: L.S Macdonald

Tittel: Skupet

Forlag: Macademiic forlag

Utgivelsesår: 2021

Format: Innbundet

Antall sider: 311

Format: Innbundet

Sjanger: Krim

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

Terningkast: 3+

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg