Kristine T.G. Hardeberg “De uskyldige”

Kristine T.G. Hardeberg “De uskyldige”

 

Forlaget om boka:

 

Sandra leter etter faren sin, en jakt som fører henne fra en liten bygd på Vestlandet til Firenze i Italia. Søket etter faren skal vise seg å avsløre sjokkerende hemmeligheter. Under buegangene i Europas aller første barnehjem opplever Sandra hvordan historie og nåtid henger sammen, hvor sterkt båndet mellom mor og barn kan være. Parallelt med Sandras historie følger vi også Teresa, en oppvakt jente i frigjøringskrigens Italia, en tid da muligheter og begrensninger går hånd i hånd. Mest av alt ønsker hun seg utdannelse, men følgene vil bli skjebnesvangre. De uskyldige handler om livsvalg og tilhørighet, om mysterier og håp.

 

Om forfatteren:

 

Kristine Teresa Grav Hardeberg (født 1971 i Frankrike) er fotograf, foredragsholder, reiseleder og forfatter. Kristine T.G. Hardeberg ble født i Frankrike, men familien bodde i USA til hun var 5 år. Da flyttet de til Norge og Melhus kommune.

 

Meg om boka:

 

Med denne boka beveger jeg meg litt utenfor de sjangere jeg vanligvis leser. Forfatteren er i tillegg debutant, noe som gjør det ekstra spennende å lese. Men forandring fryder, sies det …

 

I boka følger vi to forskjellige historier. En fra midten av 1800-tallet i Italia, som viser under hvilke forhold kvinner levde på under på denne tiden. Den andre historien foregår i 1995 og handler om ei jente på Vestlandet, der moren hennes nylig har dødd. Hun reiser til Italia for å jakte på faren sin.

Disse to historiene veksler på utover i boka. Jeg kan ikke fortelle så mye mer om handlingen uten å røpe for mye om boka. Du må lese den selv, og jeg tror ikke du vil angre.

 

Språket i boka er dempet, med gode skildringer av både personer og miljø. Forfatteren tar oss med  på en fin reise i Italia. Selv om historien er fiksjon, er mange av personene vi møter og plassene vi besøker historisk korrekte. Handlingen bygger seg sakte opp, og jeg ble mer og mer slukt inn i boka, som jeg både lyttet til og leste på papir. Jeg synes den funket fint i begge formater. Dette er en gripende, varm og velskrevet roman som du gjerne kan lese sakte, dersom du klarer det. Noen bøker vil du ikke helt skal ta slutt.

 

Jeg synes forfatteren kommer veldig bra fra debuten, og leser gjerne flere bøker av henne. Det er kjekt når ukjente forfattere treffer deg, slik denne boka her gjør. Vil du prøve deg på en roman fra en mindre kjent forfatter, så er dette ei bok du bør lese. Jeg anbefaler boka sterkt videre.

 

Andre bloggere som har likt boka godt. Les deres flotte anmeldelser av boka her:

https://tinesundal.blogspot.com/2019/03/de-uskyldige-av-kristine-tg-hardeberg.html?m=1

https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/09/de-uskyldige-av-kristine-t-g-hardeberg.html?m=1

https://lillasjel.blogg.no/kristine-t-g-hardeberg-de-uskyldige.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Kristine T.G. Hardeberg

Tittel: De uskyldige

Forlag: Liv forlag

Utgivelsesår: 2020

Sjanger: Roman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg