Kristine Begot “Gi meg en sjanse”

Kristine Begot “Gi meg en sjanse”

 

Forlaget om boka:

 

To unge mennesker, Aina og Even, kaster seg ut i et skjebnesvangert parforhold, hver på sin kant.

 

Om forfatteren:

 

Kristine Begot (35år) bosatt i Toulouse i Frankrike. Av yrke er hun blogger og forfatter. Hun er utdannet innen reiseliv, salg og service og diverse forfatterkurs. Hun debuterer med “Gi meg en sjanse” på Sirkel forlag.

 

Meg om boka:

 

Denne debutboken er en samtidsroman. Det er alltid spennende med nye forfattere, og denne er i tillegg i en sjanger jeg vanligvis sjelden leser.

I boka møter vi de to unge personene, Even og Aina. Begge to kastet seg ut i et skjebnesvangert forhold på hver sin kant. Vi følger dem utover i boka.
I den ene historien følger vi Aina som er 24 år og har vært utstøtt av familien sin siden hun var 15 da hun tok et oppgjør med det kristne samfunnet i sørlandsbygda. Hun får leie hos den eneste vennen hun har i bygda, men hun utsettes for bygdesladder og ingen vil gi henne jobb. Hun ender derfor opp med å tjene penger via en nettside der hun viser seg i lettkledde kostymer og hvo kundene bestemmer hva hun skal gjøre. En av kundene vil at hun skal komme til ham, og bestiller billetter til henne. Hun griper sjansen til å komme seg bort fra både bygda og web-cam jobben, for å leve sammen med ham. Men er dette virkelig drømmemannen?

I den andre historien følger vi Even. Han er som er ute på en meget fuktig kveld på byen, der han blir så full at han nesten sovner. Da kommer det en vakker dame bort til ham og tilbyr ham vann så han ikke blir kastet ut. Kvelden ender med at hun blir med ham hjem.
Dette er starten på et meget turbulent forhold. De er veldig forskjellige, hun er veganer og han ikke. Motsetningene tiltrekker dem. Tross dette, kan det bli noe mellom dem?

Boka har korte kapitler, der fortellerstemmene veksler mellom Even og Aina. Kapitlene slutter med cliffhangere, og kapitlene har en overskrift som forteller hva vi har i vente.
Vi blir godt kjent med de få karakteren i romanene og passe kjent med plasser og miljø. Boka har et bra språk og gode dialoger.
Begge personene er spennende og følge, for de er vidt forskjellige. Kjærligheten rår og vi blir kjent med forholdene deres, på både godt og vondt. Det manipuleres hyppig og mange knep tas i bruk. Hvor langt skal det gå, før du innser at noe ikke er som det skal være? Kjærlighet gjør en blind, sies det …
Jeg likte boka godt, og vekslingene i historien driver handlingen fremover. Vi får ta del i både tankene til karakterene, og hvordan de handler og tenker. Forfatteren skaper et realistisk bilde av både dem forholdene deres.
Forfatteren klarer også å holde leseren på pinebenken til siste side er lest, og slutten overasket meg, den ble ikke helt som jeg hadde sett for meg.
Jeg synes forfatteren kommer bra fra debuten. Hun har skrevet en god bok som fortjener flere lesere. Absolutt en roman etter min smak, og selv om det handler om kjærlighet, så blir det aldri for søt og klissete. Vil du lese en romansom handler om hvor godt man egentlig kjenner et annet menneske og jakten på den berømmelige kjærligheten. så er dette ei bok for deg.
Jeg likte den og anbefaler den videre

 

Fakta:

 

Forfatter: Kristin Begot
Tittel: Gi meg en sjanse
Forlag: Sirkel forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: roman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg