Kometen av Bjørn Bottolvs

Kometen av Bjørn Bottolvs

 

Etter lest siste boka <<Dorthea Bjørk>> til forfatteren. Ei bok jeg likte veldig godt. Så har jeg bestemt meg for å lytte meg opp på bøkene hans om gatepurken Jo Kaasa.

Forfatteren har selv jobbet som gatepurk ved og tidligere førstebetjent ved Oslo politikammer. Handlingen er lagt til Majorstua politistasjon hvor han selv jobbet tidligere.

En mørhudet kvinne blir funnet drept og avkledd utenfor Oslo ved Grinibrua. Politiet står helt uten spor. Dette er verste sakene for politiet når de ikke har spor og gå etter. Jo Kaasa blir etterhvert dratt med inn i saken pga mannskap mangel.

Boka har korte handlings metta kapitler. Språket er lett med korte setninger. Vi blir i liten grad kjent med karakterene i boka, Jo Kaasa er en helt vanlig mann som jobber som politi, men vi blir noe mer kjent med med plasser og miljø. Språket er til tider røft, men sånn er det ute på gata til tider. Så det passer fint til boka og handlingen. Vi blir med i en mørkere verden av Oslo. Plottet er bra. Her er det mer fokus på hvordan en patruljerende politis arbrids hverdag er. Her blir du med på utrykkniger til flere steder som ikke har noe med selve hodestory og gjøre. Vi får ta del i de utfordringene en gatepurk støtter på som en av de første til et åsted ulykker eller andre ting som involverer politiet. Så liker du realistisk og troverdig politikrim er dette ei bok jeg anbefaler. Fest setebeltet og bli med Jo Kaasa på utrykknig gjennom Oslos gater!

 

Boka er innlest av Sigurd Myhre. For min del funka innleser greit.

 

Heldigvis er ikke bøker ferskvare. Denne boka ble utgitt i 1999. Jeg ser frem til å lese neste boka i serien som er <<Is>>

 

Boka er lånt på biblioteket

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg