Klas Ekman – De Kapable

Klas Ekman “De Kapable”

 

Forlaget om boka:

 

En mann og en kvinne sjekker inn på et hotell. Johan gleder seg til en het natt med elskerinnen Anna. Mens Anna på sin side planlegger å avslutte affæren med Johan for å redde familielivet sitt. Helgen blir ikke helt som de har sett for seg. Ikke i det hele tatt. Det er når de er på vei hjem dagen etter at katastrofen inntreffer og en usannsynlig marerittlignende reise begynner … Snart har de mistet totalt kontroll over det som i utgangspunktet var to helt alminnelige liv.

 

Om forfatteren:

 

Klas Anders Ericsson Ekman, født 28 april 1975 i Varberg, er en svensk journalist og forfatter.

Klas Ekman er oppvokst i Vallda utenfor Kungsbacka.

 

Meg om boka:

 

Johan og Anna, som har et forhold, sjekker inn på et hotell. Johan ser frem til en het natt med elskerinna si, men Anna vil avslutte forholdet for å redde familielivet sitt. På vei hjem dagen etter ei helg som ikke ble som de hadde sett for seg, skjer det som ikke skal skje. De kjører på en kvinne og etterlater henne i skogen. Dette er starten på marerittet for det som i utgangspunktet var to helt vanlige mennesker. Noe mer om handlingen vil jeg ikke røpe.

 

Boka “De kapable” har blitt hyllet i svensk presse, og den ble vinner av «Crimetime Award» som årets krimdebut 2021. Det er psykologisk thriller, og jeg synes det er like spennende hver gang jeg starter på ei bok i den sjangeren. Vil jeg like boka, eller ei?

 

Boka har korte og handlingsmetta kapitler. Språket er lett og leses rett fem. Jeg kan ikke skrive så mye om handlingen etter påkjørselen uten å røpe for mye av handlingen, men boka er verd å lese til siste side, for her blir du virkelig tatt på senga av slutten.  Jeg har en ganske vill fantasi, men her ble jeg virkelig lurt.

 

Johan og Anna maler seg virkelig inn i et hjørne, og jeg trodde at boka skulle ende med de ble tatt for det de hadde gjort, men i stedet kommer det en tvist som snur om på det meste, slik at en føler seg skikkelig rundlurt.

Persongalleriet er variert og spennende og kryper innunder huden på deg. Det er en mørk uhygge og undertone boka igjennom. Hvordan ville andre mennesker reagert eller taklet dette, hvis de hadde vært i Johan og Anna sine sko?

Dette er en thriller med både spenning, humor, mørk uhygge og snikende spenning.

 

Likevel må jeg innrømme at jeg underveis lurte på å gi opp å lese videre, siden psykologisk thriller ikke er min favoritt, men jeg er glad jeg ikke gjorde det. Så jeg må bare si det HØYT nok en gang: Ikke gi opp boka for tidlig, men les videre.

Når ting kom frem på slutten, så reiste jeg meg og ropte: – Er det mulig!

Dette var en bok som overrasket meg positivt. Ei bok jeg anbefaler videre!

 

Fakta:

 

Forfatter: Klas Ekman

Tittel: De kapable

Forlag: Cappelen Damm

Utgivelsesår: 2022

Sjanger: Krim

Oversatt av: Einar Blomgren

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget.

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg