Kiley Reid “Litt av en tid”

Kiley Reid “Litt av en tid”

 

Forlaget om boka:

 

Emira Tucker er 25 år gammel, blakk og har ikke noen ordentlig jobb. Mens hun finner ut av hva hun egentlig vil med livet sitt, er hun barnevakt for Briar på tre år.

 

Jentas mor, Alix Chamberlain, er en kvinne som er vant til å få det som hun vil, både privat og i arbeidslivet. Og hun vil gjerne hjelpe andre kvinner med å bli like vellykket som henne.

 

En kveld Emira tar Briar med til et kjøpesenter, blir hun stanset av en vekter. Han mistenker den svarte kvinnen for å ha kidnappet den hvite jenta. Opptrinnet blir filmet av en forbipasserende, og Emira er rasende og ydmyket. Alix vil gjøre alt godt igjen, samtidig som Emira selv gjør seg opp en mening om hva som står på spill. Og hva er egentlig forskjellen på å ville godt og å gjøre godt?

 

Om forfatteren:

 

Kiley Reid har studert ved Iowa Writers Workshop, der hun ble tildelt Truman Capote Fellowship. Hun bor i Philadelphia i Pennsylvania. Litt av en tid er hennes debutroman. Den gikk rett inn på bestselgerlisten til New York Times ved utgivelse, og er under oversettelse til en rekke språk. Romanen ble nominert til Bookerprisen 2020.

 

Kiley Reids “Litt av en tid” tar opp veldig dagsaktuelle temaer, som hverdagsrasisme, rasisme og klasseforskjeller. Her er det mange som kan kjenne seg igjen i både Emria Tucker og Alix Chamberlain.

Jeg vil jeg ikke røpe så mye av handlingen, men med “Black live matter” friskt i minne, er dette en viktig bok. Underveis i lesingen dukker det opp mange spørsmål rundt tematikken.

Historien er godt skildret, både alvorlig og med humor, skrevet på en lett og fin måte som gjør at den passer til de fleste.

Jeg likte boka godt, og fikk en fin leseopplevelse av en bok jeg neppe hadde lest hvis jeg ikke hadde blitt med på Aschehougs leseutfordring. Likevel når den ikke helt opp hos meg, det er litt for langt mellom høydepunktene og jeg ble ikke helt sugd inn i handlingen. Men det er absolutt en bok som mange der ute vil like, tenker jeg.

Og nå er jeg klar for februarboka i Aschehougs leseutfordring.

Andre om boka:https://tinesundal.blogspot.com/2021/03/litt-av-en-tid-av-kiley-reid.html?showComment=1616680908372&m=1#c7177441497209374193

 

Forfatter: Kiley Reid

Norsk tittel: Litt av en tid

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2021

Format: E-bok

Sjanger: Skjønnlitteratur

Originaltittel: Such a fun age

Oversatt av: Vibeke Saugestad

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg