Katrine Engberg “Vådeskudd”

Katrine Engberg “Vådeskudd”

 

Kirsebærtrærne blomstrer den dagen Oscar forsvinner. Han tilhører den velstående og fargerike Dreyer Hofffamilien og det eneste sporet som fins etter tenåringen er et gåtefullt brev som ingen riktig kan forstå meningen med. To dager senere dukker liket av en ung mann opp i grabben på en av løftekranene på Amagerforbrenningen, Københavns nye og ultramoderne forbrenningsanlegg. Er det Oscar som har havnet der?

 

Om forfatteren:

 

Katrine Engberg (f.1975) har tidligere jobbet som danser, koreograf og teaterinstruktør. I 2017 debuterte hun som forfatter med «Krokodillevokteren». En debut som tok Danmark med storm. Hun ble nominert til årets debutant og årets forfatter av flere aviser. Engberg lager fengslende plot, og hun skriver tempofylt, tett, spenstig og med et komplekst og levende persongalleri. Engberg er elsket for sin innsikt i menneskelig psykologi og de psykologiske spenningsfeltet, som skiller henne fra krim basert på blod, brutalitet og vold.

 

“Vådeskudd” er forfatterens fjerde bok på norsk med etterforskerne Jeppe Kørner og Anette Werner, samt ikke minst Esther de Laurenti, en nysgjerrig og handlekraftig pensjonist som gir dem gode råd.

 

Boka starter med at tenåringen Oscar, som tilhører en velstående familie, forsvinner. Det eneste sporet er et brev med en tekst av Oscar Wilde som ingen helt forstår meningen med. Noen dager senere dukker liket av en ung mann opp, i grabben på en av kranene på det nye morderne forbrenningsanlegget i København. Er det Oscar?

Politietterforskerne sitte med flere spørsmål enn svar. Har Oscar forsvunnet frivillig? Hvem er da den drepte i forbrenningsanlegget?

 

Romanen har passe lange kapitler, og er lettlest. Person og miljøskildringene er gode. Boka begynner ganske rolig, før det blir mer og mer spenning utover. Det blir etter hvert veldig mange personer involvert. Vi treffer på en rekke fargerike mennesker, både som hovedpersoner og bipersoner.

Forfatteren skildrer ungdommene i boka godt, og jeg følte at jeg var til stede i København. Hun evnet også å skru alt sammen i en troverdig slutt. Jeg trodde jeg hadde løsningen opptil flere ganger underveis, men forfatteren lurte meg gang på gang, så jeg storkoste meg boka igjennom.

Selv om dette var den første boka jeg leser som Engberg har skrevet, gjorde det ikke leseopplevelsen dårligere, boka kan fint leses frittstående.  

Dette er skandinavisk krim fra øverste hylle, både spennende og troverdig. Jeg anbefaler den sterkt videre. Dette tror jeg er en krimbok som passer for de fleste.

 

Fakta:

 

Forfatter: Katrine Engberg

Tittel: Vådeskudd

Forlag: Strawberry Publishing

Antall sider: 347

Format: Innbundet

Sjanger: Krim

Originaltittel: Vådeskud

Oversatt av: Monica Carlsen

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg