Jul på Petronellas pensjonat av Lene Lauritsen Kjølner

Jul på Petronellas pensjonat av Lene Lauritsen Kjølner

 

Forlaget om boka:

 

Petronella lever og ånder for pensjonatet sitt i Nordbyen i Tønsberg. Men paradiset er ikke perfekt. Ektemannen Sofus, en arkeolog som er i Egypt hos sine elskede kattemumier, elsker i tillegg alt som har puls og høye hæler.

Petronella fortviler over forventninger og mislykkede kaker. Alt mens venninnen Felicia er en fri sjel og lever blant tarotkort og glassdomer. For er det ikke julespillet eller slekt som forlanger Petronellas oppvartning, så er det en utbygger som vil ødelegge idyllen hennes – eller en datter hvis verden faller i grus.

Petronella er litt curling-alt-mulig, så hun grubler og tar imot utstillings-pepperkakehus av all slags design, koker oksetunge og handler julegaver på Felleskjøpet.

Og så kommer Caravaggio, som maler så fint, inn livet hennes. Men hvem er utbyggeren – bare en vanlig Preben eller en mystisk Lucifer?

 

Om forfatteren:

 

Lene Lauritsen Kjølner ( 1962 på Nøtterøy) er en norsk forfatter som stort sett skriver i sjangeren feelgood- og hyggekrim. Hun stiftet i 2020 Fagervik forlag, oppkalt etter stedet der hun bor. Lene har bakgrunn fra reiseliv og flyselskap, i tillegg til to perioder som folkevalgt i Tønsbergs lokalpolitikk og fylkespolitikken i Vestfold.

 

Meg om boka:

 

Jeg leser ikke mange feelgood romaner eller julebøker for den saks skyld. Men når Lene ene kommer med ny bok er jeg klar. Forfatterens julebøker er ettehvert blitt en fin tradisjon hos meg. Denne gangen tar hun oss med til et nytt univers.

Julen nærmer seg med stormskritt for Petronella sim driver et pensjonat i nordbyen i Tønsberg. Hun har vært gift med Sofus i 25 år. Sofus jobber som arkeolog ig er på jobb i Egyt. Han kommer hjem rett før hjul. Petronella og Sofus har knuter på tråden i ekteskapet. Så at han er i Egypt gjør i grunnen ikke Petronella så mye. Hun lever og ånder for sitt elskede pensjonat.

 

Det nærmer seg jul og Petronella og hennes gode naboer har mye de skal ha unngjort før jul. Kaker skal bakes, mat skal lages og forberedes. Det skal øves til årlige julespillet, samt det skal avholdes en julelys konkurranse som mange gkør alt for å vinne. Den årlige pepperkakeby utstilling skal gjennomføres. Det er mer enn nok og henge fingrene i frem mot juleaften. I tillegg kommer de tre faste årlige  julegjestene til pensjonatet. Men griske utbyggere truer med å ødelegge julestemningen for Petronella og naboene med sine utbygningsplaner. Kommer de i mål med jula til slutt?

Boka har 24 kapitler. Dette gjør den perfekt som adventskalender lesning. De avsluttes med en cliffhanger som gjør at du vil glede deg til neste dag og lese videre. Språket er i kjent stil og lett og ledig som vi kjenner igjen fra hennes tidligere bøkee. Her får en det meste en god feelgood skal innholde. Som hennes tidligere bøker er det sterke kvinner i denne boka som har et pågangsmot som kan ta pusten fra de fleste. Det er også saker som forfatteren engasjerer seg i fra nyhetene som får sine stikk. Siden det er feelgood så slipper vi ikke unna med en dose kjærleik uten at jeg synes det blir for mye kliss ut av det. Så boka vil passe til menn og. Nok en gang har jeg kost meg i Lenes feelgood univers. En blir rett og slett i godt humør av hennes bøker. Jeg lo godt støtt og stadig underveis. Boka er perfekt lesing innimellom alt som skjer nå i julestria. For meg er det blitt en juleteadisjon og lese forfatterens julebøker så satser på mange flere i årene som kommer. Klarer du å lese kun et kapittel frem mot jul? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarte det. Så håper forfatteren tilgir meg at jeg  juksa i kalenderen. Ingen jul uten jule feelgood frra Lene. Er du ute etter en god jule feelgood roman er dette ei bok jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Jul på Petonellas pensjonat
Forfatter: Lene Lauritsen Kjølner
Forlag: Fagervik forlag
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Feelgood roman

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg