Jr Henrixen – Kunsten å røve

Jr Henrixen “Kunsten å røve”

 

Forlaget om boka:

 

Bok nr. 4 i serien. Hverdagens trivialiteter ruger over Norges eldste by. Men byen skal snart få verdens øyne rettet mot seg. En innbruddsbølge skaker innbyggerne og skaper redsel. Det er ingenting mot den redsel tyvene skal få erfare. Et innbrudd endrer verdenshistorien. Jan Petter Salte og hans team av politisæringer begynner på den håpløse etterforskningsveien uten spor. Det de avdekker forbløffer og skremmer. POLITIROMANEN ER SKREVET AV EN POLITIMANN. Den kombinerer krimlitteraturens puls med politiets virkelighet.

 

Om forfatteren:

 

Jan-Robert Henriksen (født 3. november 1958), som også er kjent under artistnavnet Yann-Robert, er en norsk underholdningsartist, buktaler, komiker, foredragsholder og tekstforfatter. Han gir ut krimbøker under pseudonymet JR Henrixen. Han er tidligere politi. Han har fått en rekke gode annmeldelser fra både lesere og bokbloggere.

 

Meg om boka:

 

Da er jeg kommet til bok nummer 4 om Jan Petter Salte og de udugelige. Dette er politikrim med masse humor. Jeg har likt de tre første bøkene i serien, så jeg ser frem til å lese denne.

Boka starter i årene etter krigen. Deretter hopper den frem til 2018, og forsetter der boka ut, med forgreninger tilbake til andre verdenskrig.
Det som ser ut som et vanlig innbrudd, skal vise seg å endre på hele verdenshistorien. Jan Petter Salte og det særegne teamet hans får oppgaven med å løse det som ser ut som en håpløs sak, der de i utgangspunktet ikke har noen spor å følge. Det de avdekker både skremmer og forbløffer dem.
Det er en særegen gjeng Jan Petter må holde styr på, man kan nesten få magesår av dem. Jan Petter blir anmeldt for å ha brukt vold i tjenesten, og det blir en mye større sak enn det de så for seg da de startet …

Boka har korte, handlingsmetta kapitler som gjør at du fort vil lese noen kapitler ekstra. Språket er lett og boka er lettlest, med treffsikre og humoristiske dialoger.
Handlingen foregår for det meste i Tønsberg, med noen avstikkere til Spania. Miljø og plasser er bra beskrevet, du føler at du er til stede der det skjer.
Vi ser at forfatteren kjenner politiarbeidet ut og inn, romanen gir et realistisk bilde av hvordan en etterforskning er, hvordan systemet fungerer, miljøet på stasjonen, sjargongen kollegaer mellom dem og hvordan de takler alvorlige hendelser. Vi får også oppleve maktspill oppover i systemet med interne konflikter, og hvordan etterforskningsteamet forholder seg til det.
Det er mange personer involvert, så det kreves en våken leser for å ikke falle av lasset underveis. Realitet, historiske hendelser og fiksjon blandes på en fin måte som gjør at boka fremstår troverdig og realistisk. Det handler om narkotikamiljø, torpedoer og en underverden der det er krig mellom to gjenger. Boka har likevel masse humor, tross den alvorlige historien. Jeg tok meg selv i å humre og le flere ganger underveis i lesingen.
Det er en herlig gjeng vi møter igjen, der den særegne gjengen til Jan Petter får løst sakene tross alle utfordringene underveis.

Nok en gang har jeg kost meg i forfatterens univers. Jeg ble raskt slukt inn romanen, og ble der til siste side var lest. Jeg sleit med å gjette rett løsning, siden det var flere mulige løsninger underveis, men forfatteren gir svar på alle løse tråder til slutt.
Jeg anbefaler dere å lese bøkene kronologisk dersom dere vil ha med dere karakterens utvikling, men de kan også leses uavhengig av hverandre. Etter å ha fulgt forfatteren gjennom disse fire bøkene, ser jeg at han har utviklet seg, han har blitt bedre og bedre bok for bok. Forfatteren står ikke noe tilbake for sine mer kjente politikollegaer som skriver krim. Henrixen er nok et eksempel på en mindre kjent forfatter som skriver bra, og han fortjener mange flere lesere enn han foreløpig har. Jeg anbefaler gjerne boka videre til alle som liker en god politikrim. Boka er perfekt ferie lektyre og jeg anbefaler den til alle som liker god politikrim.

 

Andre bøker i serien jeg har annmeldt:

https://henningbokhylle.blogg.no/jr-henrixen-natteklovnen.html

https://henningbokhylle.blogg.no/jr-henrixen-staalrosen.html

Fakta:

 

Navn: Jr Henrixen
Tittel: Kunsten å røve
Forlag: A1 Fakta AS
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: politikrim
Serie: 4

 

Boka er mottatt som pdf-fil av forlaget

 

Terningkast 5+

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg