John Block “Birøkterens makabre hemmelighet”

“Birøkterens makabre hemmelighet” John Block.

Ekteparet fra Norge drar til Tyskland på det de tror skal bli nok en deilig og avslappende ferietur. Men denne gang tar reisen en uventet vending som byr på mer spenning enn forventet. Mystiske sirkler på plenen, turister som sporløst forsvinner og en birøkter med en makaber hemmelighet. De havner midt i et kriminaldrama som selv det tyske politiet har problemer med å løse.

Denne korte boka er både en reiseskildring og kriminalroman. Handlingen er lagt til et vindistrikt i Tyskland, der ferien ikke går helt som hovedpersonene hadde tenkt seg. Ferien blir fort mer makaber enn de så for seg at den skulle bli. 
Det å blande reiseskildring med krim, slik det er gjort i dette tilfellet, ble for meg en dårlig miks. Jeg hadde forventet mer av både reiseskildringen og krimdelen. Plottet ble gjennomskuet veldig tidlig og reiseskildringen var vel mye forflytning mellom plasser, vinkjøp og beskrivelser av helt ordinære overnattingsplasser. Etter å ha lest boka frister det ikke engang å reise til Tyskland på vinferie, både reise- og krimdelen blir rett og slett for enkelt fortalt. Boka er så lettlest at man skulle tro den var skrevet for ungdom. 
Det er lenge siden har lest en mindre inspirerende bok, og den lever slett ikke opp til tittelen. 
Dere som har fulgt meg, vet at jeg sjelden gir veldig lave terningkast, men her må jeg dessverre det, denne boken kunne jeg faktisk like godt gitt en ener. Det er sikkert mange som har lyst å gi ut bok, men her kunne en kanskje like godt latt være.  

Boka er et anmeldereksemplar fra Tegn forlag. 
Jeg står fritt til å mene hva jeg vil om boka.
Terningkast 2

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg