Johan Theorin – Beinrester

Johan Theorin “Beinrester”

 

Forlaget om boka:

 

En mann dør i et steinras på en øde strand på Öland. På marken ved siden av ham har noen rukket å legge en krans av roser.
Da politibetjent Tilda Davidsson løfter på kransen, finner hun beinrester fra en mann som hun sist så sammen med sin gamle slektning, den 86-årige skipperen Gerlof.
Gerlof er gammel og svak, men må likevel finne ut hvorfor en tragedie fra fortiden på nytt skaper redsel og hat. Et hat som er så sterkt at mordet på stranden bare er begynnelsen …

 

Om forfatteren:

 

Johan Theorin er født i Göteborg i 1963 og oppvokst i Nora og på Öland. Han arbeidet som journalist før han debuterte med Skumringstimen i 2007. Skumringstimen, ble tildelt Svenska Deckarakademins pris for beste krimdebut 2007 og The CWA John Creasey (New Blood) Dagger 2009. Nattefokk, som er den andre boken i serien, fikk Glassnøkkelen for beste nordiske kriminalroman 2008. Deretter følger Blodleie (2010), Gravrøys (2014) og Beinrester (2022).
I 2012 ble den frittstående boken Sankta Psyko utgitt. Bøkene hans utkommer i over tjue land.

 

Meg om boka:

 

Ölandskvartetten er blitt til en kvintett, og nå er forfatteren endelig ute med ny bok i serien. Jeg har ventet lenge på denne, og ventetiden har vært verd det. Jeg har likt de andre bøkene hans, og han er en favoritt hos meg.

En mann blir funnet død på en øde strand på Öland etter et steinras. På marken ved siden av har noen alt rukket å legge en krans av roser.
Når politibetjent Tilda Davidson ankommer åstedet og løfter på kransen finner hun beinrester fra en mann. Det viser seg at sist hun så mannen, var sammen med den 86-årige slektningen sin, skipperen Gerlof. Gerlof er blitt gammel og svak og avhengig av rullator. Det gjør at han må bo på gamlehjem, men til tross for alderen er han fremdeles kvikk i toppen. Han er en evig nysgjerrigper og stabeis. Nå begynner han å snuse i saken, for dette må han til bunns i.
Hvorfor skaper denne tragedie på nytt redsel og hat, med gufs fra fortiden?
Hans slektning, politibetjent Tilda og en aspirant hun får med seg på laget, kaster seg over saken. Hun prøver å få Gerlof til å slutte å grave i saken, for dette er politiets oppgave. De må finne ut om dødsfallet og funnet har en sammenheng. Etter hvert finner de noen rystende spor, og gammelt hat kommer til overflaten. I tillegg til den vanskelige etterforskningen må Tilda stri med ekteskapsproblemer, kaos og babymas på hjemmebane.

Boka er like velskrevet som forfatterens tidligere bøker. Skildringene av karakterene er gode, og beskrivelsene av natur, miljø og plasser er også bra. Kapitlene er passe lange, og avsluttes med cliffhangere. Kapitlene veksler mellom Tilda og Gerlof utover, samt noen kapitler som tar oss med tilbake i tid og er med på å underbygge historien.
Boka passer for de fleste, da den ikke er full av groteske ting. Spenningen bygges opp idet løsningen sakte avdekkes, og selv om den ikke oser av spenning og action, så evner forfatteren å holde på spenningen boka gjennom inntil alle løse tråder nøstes opp.
Jeg likte historien om Gerlof bedre enn Tilda, og slutten ble noe rask for min del. Likevel, det er noe med måten forfatteren skriver på som jeg liker, og nok en gang har forfatteren holdt meg på pinebenken og ikke minst underholdt meg boken igjennom. Han viser nok en gang hvilken dyktig historieforteller han er.
Jeg håper det ikke blir like lenge til han kommer med ny bok, for jeg vil ha mer av Gerlof og Tila.

Selv om det er lenge siden jeg leste forrige bok i serien, så synes jeg det ikke ødela leseopplevelsen, og romanen kan fint leses frittstående av de som ikke har lest noe av forfatteren før.
Er du på jakt etter en velskrevet og god bok, så vurder gjerne denne.

Jeg lyttet litt til boka, men jeg foretrakk å lese den. Boka er innlest av Lasse Kolsrud

 

Fakta:

 

Forfatter: Johan Theorin
Tittel: Beinrester
Forlag: Gyldendal
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Krim
Oversetter: Kari Bolstad

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg