Jo Nesbø “Sjalusimannen og andre fortellinger”

Jo Nesbø “Sjalusimannen og andre fortellinger”

 

Forlaget om boka:

 

En gresk politietterforsker har med dyrekjøpte erfaringer fra eget liv blitt ekspert på sjalusi. Da en tysk turist meldes savnet på øya Kalymnos, er det han som blir tilkalt. En taxisjåfør finner sin kones øredobb i bilen til taxieieren. Hvordan havnet den der? En kvinne på vei fra New York til London har i kjølvannet av mannens affære med hennes beste venninne bestemt seg for å avslutte sitt eget liv. Men hvem er han som sitter ved siden av henne på flyet?

 

Fortellingene i Sjalusimannen kretser rundt de sterkeste menneskelige følelsene. På klassisk Nesbø-vis møter vi det potensielt dødelige utfallet av sjalusi, begjær og utroskap.

 

Om forfatteren:

 

Jo Nesbø (født 1960) er en av verdens fremste krimforfattere. Bøkene hans er solgt i over 50 millioner eksemplarer, og er oversatt til mer enn 50 språk. Siden debuten med Flaggermusmannen i 1997 har Jo Nesbø høstet begeistring hos lesere og anmeldere verden over med romanene om etterforskeren Harry Hole. Serien teller foreløpig 12 bøker. Han har tillegg gitt flere frittstående bøker, samt 5 barnebøker. Han har mottatt en rekke priser

 

Boka inneholder sju noveller på i alt fra 10 til 110 sider, med gjennomgående temaer som sjalusi, hevn, utroskap og skyld. Sjangermessig kan man kanskje kalle dem «psykologiske krimnoveller.» Jeg har lest en del krimnoveller etter hvert, men disse ble for kjedelige og forutsigbare for meg, jeg skjønte ganske fort hvordan de kom til å ende. Det begynte riktignok bra med den første novellen, «London.» Det er samlingens klart beste novelle, og jeg fikk derfor store forventninger til resten av boka. De ble dessverre ikke oppfylt. Bortsett fra to noveller som utmerket seg, «London» og «Øredobben», så hadde jeg ventet meg mer av en forfatter av Nesbøs kaliber. Jeg kjenner riktignok igjen måten Nesbø skriver på også i de andre novellene, men det var ikke nok til at jeg ble revet med eller begeistret.

 

Jeg har etter hvert lest mange krimnoveller av både kjente og mindre kjente forfattere som har levert bedre noveller enn dette, så for meg gikk de dessverre ikke helt hjem. Jeg er spent på å vite om andre synes det samme, så les dem gjerne selv og se om du er enig.

Andre om boka:https://artemisiasverden

Fakta:

 

Forfatter: Jo Nesbø

Tittel: Sjalusimannen og andre fortellinger

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2021

Format: E-bok

Sjanger: Krim noveller

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast: 3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg