Jeg var Rinnans fange – mitt møte med Gestapos torturister av Alf Nielsen

Jeg var Rinnans fange – mitt møte med Gestapos torturister av Alf Nielsen

 

Innimellom liker jeg å lese om andre verdenskrig. Denne gangen ble det denne boka her fra 2007. Jeg valgte lydbok utgaven som er innlest av Per Frisch. En innleser som passer perfekt til denne historien. Spilletid på lydboka er 4t29m

 

I boka får vi forfatterens historie fra når han ble arrestert 22 år gammel den 3 august 1942. Her får vi høre hans historie som krigsfange og hans møte med Henry Rinnan og hans bande som ble hans verste opplevelse under fangenskapet. Alf Nielsen arrestert av Gestapo fordi han bar en blomst i knapphullet til ære for kong Haakon på bursdagen hans. Det var tilfeldigheter som gjorde at han ble arrestert. En utrolig sterk historie fortalt av et tidsvitne. Det er utrolig viktig at sånne historier kommer frem og blir bevart for etter tiden. Det gikk mange år før han ville fortelle sin historie.

 

En sterk og rystende historie som røsker godt i følelsene. Den er samtidig veldig lærerik. Jeg fikk et godt innblikk i hvordan Henry Rinnan behandlet fangene. Han deltok selv under avhørene mange ganger. Mye mer jeg kunne skrevet om boka, men det velger jeg å spare til leseren. Ei bok jeg sterkt anbefaler videre til alle historie intriserte.

 

Lydboka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5+

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg