Jean-Louis Adorsen “Min elskedes ansikt”

Jean-Louis Adorsen “Min elskedes ansikt”

 

Forlaget om boka:

 

Femten romantiske fortellinger av Jean-Louis Adorsen, forfatteren av spenningsromanene «Høstmørke» og «Engelen Gabriel» og krimnovellesamlingen «Cast-off». Fjorten noveller og én ukebladroman. Den eldste fortellingen er fra 1969, den nyeste ble ferdigskrevet 24. august 2021, samme dag som pocketutgaven av boka ble utgitt. Noen er tidligere upublisert, noen er premiert og noen har vært på trykk i aviser og ukeblader.

 

Om forfatteren:

 

Jean-Louis Adorsen (født 11. november 1949 i Marseille, Frankrike, flyttet til Norge i 1954) er en norsk forfatter og kortfilmskaper. Tidligere typograf og systemkonsulent i Aftenposten, IT-konsulent i Media Norge og Schibsted Norge. Han har selvpublisert totalt fire bøker.

 

Denne boka inneholder 15 fortellinger, den ene er en kort roman. Boka består av både nye og gamle noveller. Den ene er skrevet samme dag som den kom, og baserer seg på noe som sto i avisen den dagen. Det er en rød tråd gjennom historiene som fortelles, og det er kjærlighet. Historiene om kjærligheten, på både godt og vondt.

Fortellingene fremstår som realistiske og lett å kjenne seg igjen i.  De er varierte og med et vidt innhold. De fleste er korte, og alle har et flott språk. Vi får også bakgrunnshistorien til hver fortelling, når de evt. først ble utgitt, hvilke som er nye, samt historien om hvordan ble til. Noen av novellene er også brukt i andre versjoner i de to krimbøkene forfatteren tidligere har gitt ut. Etterordet i boka er også meget interessant å lese.

Selv om historiene handler om kjærlighet, er det ikke noe klissete over dem. Jeg – som mann – likte dem godt. I fjor ga forfatteren ut en samling krimnoveller,  også de likte jeg  veldig godt.

 

Jeg har blitt mer og mer fan av å lese noveller og kortere fortellinger. De er fine å lese mellom lengre romaner, og passer perfekt i en travel hverdag, på bussen, venterommet etc.

Har du lite leselyst, er også korte historier perfekt. Jeg oppfordrer derfor flere til å gi seg i kast med å lese noveller. Det finnes mange bra novellesamlinger i flere sjangere, av både mindre kjente og mer kjente forfattere.

 

Jeg leser gjerne flere noveller av denne forfatteren. Jeg er også imponert over at den er selvpublisert,  at han har gjort alt arbeidet med boka selv. Anbefales!

 

 

 

Fakta:

 

Forfatter: Jean-Louis Adorsen

Tittel: Min elskede ansikt

Forlag: Adorsen

Utgivelsesår: 2021

Format: E-bok

Sjanger: Fortellinger og kortroman

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg