Jan Westbye “Remis”

Jan Westbye “Remis”

 

Forlaget om boka:

 

Russiske krigsskip og jagerfly har krenket norsk territorium og foretatt simulerte angrep på norske fartøy og installasjoner. Svalbard står sentralt i agitasjonen og Norge har innkalt til et krisemøte i NATO som finner sted i Operahuset i Oslo. Tilfeldigheter trekker den tidligere marinejegeren Mark ufrivillig inn i en internasjonal konflikt som eskaleres på ulike nivåer i statsapparatet. Politietterforskeren Ken Sunde får saken med å oppklare en hendelse med fraktebåten «Taunus» og blir en brikke på brettet der deltakernes trekk får uante følger. Remis er betegnelsen på et sjakkparti som ender uavgjort, men gjenstår det fortsatt flere trekk i dette spillet?

 

Om forfatteren:

 

Jan Westbye er advokat med erfaring fra forsvaret og politiet. Dette er hans debut som fotfatter. 

 

Meg om boka:

 

Jan Westbye er en av høstens debutanter innen krimsjangeren, og han debuterer med en thriller. Frode Eie Larsen har vært redaktør for boka. Denne boka har jeg lest et tidlig utkast av, så det var med stor spenning jeg ga meg i kast med lesingen, spent som jeg var på hvordan sluttresulatet ble.

 

Romanen starter med at fraktebåten Taunus synker en liten stund etter at den har lagt fra land. Omtrent samtidig blir tre personer drept på Svalsat-anlegget på Svalbard. Direktøren i Lookit-Tech AS mottar en trussel. Han må gi fra seg informasjon om noe bedriften har laget som de ser store penger i. Hvis han ikke gjør som de sier, vil det gå ut over hans nærmeste.

Samtidig holder russerne simulerte angrep på norske fartøy og installasjoner. Det er høyt spennings nivå i nordområdene, og Norge har derfor innkalt til krisemøte i NATO. Møtet blir avholdt i Operahuset.

 

Den tidligere marinejegeren Mark blir ufrivillig dratt inn i dette etter et transportoppdrag. Det viser seg å være en internasjonal konflikt som eskalerer på ulike nivåer i statsapparatet. Politietterforsker Ken Sunde i Tønsbergpolitiet prøver å finne ut hva som skjedde i forbindelse med at Taunus sank, og blir dermed en brikke i konflikten. Oslo blir angrepet fra flere hold, noe som lammer både tog, trikk og fly. Etter hvert kommer mye som ikke tåler dagens lys frem …

 

Boka har korte og effektive kapitler som gjør boken vanskelig å lege fra seg, og vi blir godt kjent med de involverte personene. Vi følger tre historier gjennom hele boka, det blir lagt opp til flere mulige løsninger, før handlingen til slutt blir vevd i sammen etter hvert som trådene nøstes. Mesteparten av handlingen foregår i Oslo, Svalbard og Tønsberg-traktene.

Selv om romanen er rein fiksjon, inneholder den likevel mange fakta, og det merkes at forfatteren har bakgrunn fra forsvaret og politi. Det er lite dødpunkter underveis, men tempo, action og spenning fra start til mål. Det blir ganske ellevilt etter hvert, så her er det bare å feste sikkerhetsbeltene! Det er tydelig at dette er en forfatter med god fantasi og stor fortellerglede, og boka blir bare bedre og bedre utover. Det ble derfor ikke mange avbrekk underveis i lesingen.

 

Som jeg nevnte i starten, så har jeg lest et tidlig utkast av boka, og jeg må si at sluttresultatet ble bra! Boka inneholder alt en god thriller skal, og dere som har likt bøkene til Ørjan Nordhus Karlsson vil nok også like «Remis.» Jeg storkoste meg boka gjennom. og gir tommel opp. Jeg likte det jeg leste og synes dette var en god debutroman og anbefaler den sterkt videre. «Remis» er en spinnvill og fantasifull thriller som holder på leseren hele boka gjennom.  Jeg ser fram til å lese flere bøker fra forfatteren!

 

Boka er nok lettest å få tak i direkte fra forlaget eller nettbokhandlere. Boka fås både som fysisk bok og e-bok.

 

 

Fakta:

 

Forfatter: Jan Westbye

Tittel: Remis

Forlag: Liv forlag

Utgivelsesår: 2021

Format: E-bok

Sjanger: Thriller

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg