Ingen skal få se at jeg gråter av Geir Svardal

Ingen skal få se at jeg gråter av Geir Svardal

 

Forlaget om boka:

 

Onsdag 25. november 1942 banker det på døra til klasse 7A ved Kalvskinnet skole i Trondheim. Utenfor står to menn i Statspolitiets grågrønne uniformer. De er kommet for å hente Cissi.
Cissi Klein har mange gode klassevenninner. Hun går på ski i Bymarka, synger i kor og hjelper til i farens butikk Sæbemagasinet. Vi følger Cissis oppvekst og blir med de siste skjebnetunge månedene i livet hennes. Dette er også beretningen om foreldrenes flukt fra pogromene i tsarens Russland, til de endte opp i Trondheim, byen Cissi kalte «den tryggeste plassen på jord».
Sammen med broren, foreldrene og de andre jødene i byen blir Cissi sendt med tog til Oslo. Transporten over fjellet blir forsinket, så de rekker ikke avgangen med skipet «Donau» neste dag. De må tilbringe vinteren innesperret i Bredtvet fengsel, til tyskerne har ordnet ny transport til Auschwitz i februar 1943.

 

Om forfatteren:

 

Geir Svardal (f. 1959) er journalist i Adresseavisens helgemagasin, Ukeadressa. Han har gitt ut tre bøker om Rosenborg, samt biografier om Kåre Ingebrigtsen og Camilla Herrem.

 

Meg om boka:

 

Ei bok som vekket min interesse når jeg leste forlagets omtale av boka. Historier fra andre verdenskrig er noe jeg liker å lese innimellom. Så dette er absolut ei bok for meg ser det ut som.

 

Tretten år gamle Cissi Klein går i syvende klasse på Kalvskinnet skole i Trondheim. Den 25 november 1942 banker det på døra til klassrommet hvor Cissi har time. Det er to stykker fra statpolitiet som er kommet for å hente Cissi. Familien til Cissi og jøder i Trondheim blir hentet for å sendes til Oslo og videre med båt til den beryktede leiren Auschwitz i Tyskland. På vei over fjellet blir transporten forsinket og de når ikke transporten videre neste dag. Dette gjør at de må tilbringe vinteren innesperret Bredtvet fengsel i påvente av at tyskerne ordner ny transport til Auschwitz i februar 1943. Den 3 mars blir hun drept i Auschwitz. Det samme ble hennes far og bror. Moren unnslapp ved å rømme til Sverige. Mesteparten av slekten hennes og mange fra det jødiske miljøet led samme skjebne.

 

Det er en sterk og hjerteskjærende historie forfatteren  kommer med. Ei bok som berører leseren til de grader. Det er ikke lett å beskrive med ord hvilke følelser som settes i sving når en leser. Ei bok som sitter i lenge etter den er lest. Det er en sterk historie om Cissi, familien og omgangskretsen hennes og hva som skjedde med jødene i Trondheim under krigen. Cissi Klein blir omtalt som Trondheims Anne Frank. En stor forskjell på disse to er at Cissi ikke hadde noen dagbok med hennes historie. Den måtte forfatteren få fra andre som fortalte den til han. Forfatteren har lagt ned en god jobb med boka. En kan lese tilslutt i boka om hvordan det gikk med personer i boka. Både forord og etterird er verd å lese. Det er litt informasjon og fordøye i boka. Mulig den bør leses i sakte tempo så det synker inn. Ei bok fra andre verdenskrig helt etter min smak. Den har et lett språk som gjør at den vil passe for de fleste som er interessert i historie. Noen bøker fra krigen kan føles for tunge og lese. Heldigvis er ikke dette ei sånn bok. Jeg ble så engasjert i denne grusomere og triste historien at den ble nærmest lest og lyttet til i et strekk. Det er så viktig at sånne historier blir bevart for ettertiden. Jeg kunne skrevet så mye mer om boka, men velger å ikke gjøre det. Jeg anbefaler denne meget sterke historien på det sterkeste videre.

 

Itillegg til å lese boka så lyttet jeg til den. Jeg vekslet på å lese og lytte til boka. Den er innlest av Per Andreas Tønder. Jeg synes han passet fint som innleser, så her anbefaler jeg videre boka i begge formater. Innleser er i grunnen viktig for å få en god lytte opplevelse.

 

Fakta:

 

Tittel: Ingen skal se at jeg gråter
Forfatter: Geir Svardal
Forlag: Aschoug
Utgitt: 2022
Sjanger: Sakprosa

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg