Ingebjørg Berg Holm “Rasende binne”

Ingebjørg Berg Holm “Rasende binne”

 

Presten Sol og forskeren Njål var lykkelig gift, men forholdet røyk fordi Sol ikke kunne få barn. Så Njål ble sammen med stipendiaten Nina og fikk en datter med henne. Men Nina endret seg etter fødselen, og nå slåss Njål og Nina en innbitt kamp om foreldreansvaret for lille Lotta. Samtidig kniver de om muligheten til å fullføre et forskningsprosjekt på Svalbard; et prosjekt bare én av dem kan lede. Og om natta står Sol utenfor leiligheten til Njål og lengter etter ham og barnet …

 

 

Dette er forfatterens tredje bok, og de to første har begge en rekke strålende anmeldelser. Denne gangen kommer hun med en psykologisk thriller. Her får vi et trekantdrama mellom Sol, Njål og Nina. De forteller hver sin i historie i kapitlene utover, noe som er med på bygge opp historien, frem til handlingen flyttes til Svalbard, der det handler om tro, barnefordeling og klimaforskning, samt mennesket i naturen og dyret i mennesket 

Hvem kommer levende fra dette, og våkner den rasende binna til slutt? Hvem må ut av de tre? 

 

Klimaforskning, samlivsbrudd, barnefordeling og tro danner bakteppet i denne rå og spennende thrilleren. Ikke minst er klima et viktig tema i boka, noe jeg kunne tenkt meg at hun hadde skrevet enda litt mer om.

 

Språket til forfatteren er, som vi kjenner det fra tidligere bøker, vakkert og stilsikkert. Boka har passe lange kapitler og den bør leses sakte, for det ligger mye mellom linjene, noe som kommer tydelig frem mot slutten. Skulle gjerne hatt noe mer tempo i boka. Den tar ikke helt av før helt i slutten. Jeg ble ikke helt revet med. Det er langt mellom høydepunktene og ikke min favoritt sjanger psykologiske thrillere. 

Jeg tror dette er en slik bok som man enten liker eller ikke liker. For meg ble det litt for mye snakk underveis, men selv om den ikke når helt opp hos meg, er det likevel en velskrevet bok jeg anbefaler videre. Blir sittende å vente på skal skje noe. Skulle gjerne hatt noe mer tempo i boka. Den tar ikke helt av. Jeg ble ikke helt grepet av storyen. Men psykologisk thriller er vanskelig å skrive om. 

-Norsk tittel: Rasende binne 

-Forfattar: Ingebjørg Berg Holm

-Sjanger: Krim psykologiske thriller

Antall sider: 319

-Utgivelsesår: 2021

-Utgiver: Vigmostad & Bjørke 

Andre bloggere om boka 

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/01/rasende-binne-av-ingebjrg-berg-holm.html?m=1#more

Rasende binne av Ingebjørg Berg Holm

https://tinesundal.blogspot.com/2021/01/rasende-binne-av-ingebjrg-berg-holm.html?m=1 

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg