I mørket av Lina Areklew

  1. I mørket av Lina Areklew

 

Forlaget om boka:

 

En iskald vinternatt forsvinner ei jente på fire fra familiehytta utenfor Örnsköldsvik. Helt ute av seg får foreldrene hjelp av naboene til en stor leteaksjon. Har hun gått fra huset frivillig? Eller har hun blitt bortført? Snart viser det seg at nok et familiemedlem har forsvunnet, og etterforskningen blir en kamp mot klokka for etterforsker Sofia Hjortén og hennes kollegaer. Saken går sterkt innpå Sofia, som venter sitt første barn om noen få uker. Høygravid tar hun opp jakten på den hensynsløse gjerningsmannen, som er villig til å ofre alt for å få viljen sin.

 

Om forfatteren:

 

Lina Areklew debuterte med Av asken, og ble nominert til ‘Årets deckardebut’ av Crimetime. Boka er den første i serien om Sofia Hjortén, politietterforsker i ferieparadiset Ulvön. I mørket er andre bok i serien.

 

Meg om boka:

 

Så er forfatteren klar med den vanskelige andre boka boka som det så fint sies. Debut boka hennes synes jeg at var en god debutbok. Klarer hun å følge den opp med denne boka her?

 

Ei lita jente forsvinner fra Örnsköldsvik en meget kald vinternatt. Foreldrene er helt ute av seg etter datteras forsvinning. De får hjelp av naboene til å lete etter henne. Det settes i gang en stor leteaksjon. Det store spørsmålet er om hun har gått ut av huset frivillig eller blitt bortført? Et annet familie medlem forsvinner også kort tid etter. Sofia Hjortén og hennes kollegaer blir satt på saken. Det blir en kamp mot klokka for Sofia og kollegane.  Med dette været minker sjansene etterhvert som tiden går å finne den lille jenta i live hvis hun har gått ut frivilligi det iskalde vinterværet? Sofia er noen uker unna til å føde sitt første barn. Tross hun er høygravid tar hun opp jakten på den hensynsløse gjerningspersonen. En person som virker i stand til å gjøre det meste for å få viljen sin. Siden Sofia er høygravid så går saken sterk innpå henne.

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Flere av dem har cliffhangere. Språket er bra. Historien har bra fremditft. Vi blir i passe mengde kjent med miljø og plasser. Karakterene er bra og fremstår står som realistiske. Handlingen er fiksjon, men fremstår som realistisk. Handlingen er lagt Örnsköldsvik traktene. Boka har flere fortellerstemmer.

 

Første boka var bra men med denne tar hun det opp et hakk og leverer ei enda bedre bok. Boka har både tempo og spenning fra start til slutt. Forfatteren holder fint på leseren boka gjennom med å legge ut nok spor, og uventede vendinger. Jeg sleit virkelig her med å finne ut hvem gjerningspersonen var, men mot slutten ble det nokså klart for meg hvem det var. Plottet er bra skrudd sammen. Noe jeg liker ekstra godt er at når det er et vanskelig plott og jeg må tenke hardt underveis på hvem den mumige skyldige er. Slutten er det åpne spørsmål, så her er det bare å glede seg til neste bok i serien. For vi får nok svar på det i neste bok. Sett deg godt til rette i godstolen når du starter på boka, for her blir det fort lange leseøkter når først har startet på den. Så jeg anbefaler boka videre, men les gjerne første boka først, så har du to bra krimbøker å se frem til. Forsetter hun å skrive så bra som hun gjør etter disse to bøkene, så blir hun fort en ny krimdronning i Sverige. Kjekt å se det kommer nye forteller stemmer opp som skriver så bra. En drivende god pagetuner som jeg anbefaler sterkt videre.

 

Jeg lånte  også lydboka på biblioteket for å lytte litt til den. Boka er innlest av Anne Berntsen. En innleser som jeg synes er bra. Så her kunne jeg og valgt å lytte til hele boka selv om jeg leste den.

 

Min annmeldelse av første boka i serien:

https://henningbokhylle.blogg.no/line-areklew-av-asken.html

 

Fakta:

 

Tittel: I mørket
Forfatter: Lina Areklew
Forlag: Bonnier
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: bok nummer 2
Oversetter: Inge Ulrik Gundersen

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

mde
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg