Hvor godt kjenner vi egentlig våre aller nærmeste

Ole Ramshus Sælthun
Jotunheimens løyndommar – Einstøingen, en fjell- og bygdekrim

Adrian (6) finn far sin død heime på garden i Lærdal.
To søstre i tenåra forsvant sporlaust for nitten år sidan.
Ei ukrainsk prostituert har vore i Lærdal, men det er eit halvt år sidan sist ho ga livsteikn frå seg.
Ein einstøing som bur ved foten av Hurrungane fattar stor interesse for sakane. Eller saka.
Gamle Løyndommar, skjulte vennskap og undertrykte minne byrjar å dukka opp.
Indre Sogn og Hurrungane – meir fredfulle stadar finst ikkje. Til førjula 2016.

Hvor godt kjenner vi egentlig våre aller nærmeste og venner? Alle har vi skjulte sider, og det er disse hemmelighetene denne boka utforsker. Mer kan jeg ikke si om handlinga, uten å røpe for mye. Boka er skrevet på nynorsk. Det skal ikke jeg prøve meg på. 
Boka har et flott språk, og inneholder en rekke vakre beskrivelser av bl. a. Indre Song. Boka har mange flotte og rike beskrivelser av både mennesker og natur, du får både besteget store topper, vært i byen, og møte en rekke forskjellige type mennesker. De gode naturbeskrivelsene gir leseren følelsen av å være tilstede i landskapet, og boka må være ekstra interessant for de som kjenner plassene der handlingene foregår. Dette er en bok som godt kan leses sakte, slik at den får tid til å synke inn. For meg ble den likevel noe langdryg, og litt for lite spennende. Jeg slet til tider med lesingen, fordi framdriften var for treg. Boka passer nok best for de som liker kose-krim.
Ei debutbok helt på det jevne, og jeg kommer nok til å lese forfatterens neste bok. 
Fra meg får den en firer i karakter.
Karakter 4

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg