Hjertegress av Johanna Mo

Hjertegress av Johanna Mo

 

Forlaget om boka:

 

Hannas Dunckers gode venn Ingrid finner ungdomskjæresten, Vidar, død. Det er tegn som tyder på drap. Hanna og hennes kolleger i Kalmar-politiet trenger Ingrids noe motvillige hjelp når de gransker Vidars kompliserte fortid. Spørsmålet er om Ingrid virkelig har fortalt alt om forholdet. Det hele endrer seg da Ingrid plutselig blir syk, og Hannas evne til å beholde roen blir satt på prøve. Samtidig kommer Hannas bror Kristoffer tilbake til Öland. Med sin angstfylte bagasje invaderer han Hanna og Isaks skjøre forhold. Vil sannheten komme frem om hva som egentlig skjedde for 17 år siden, da Hannas far ble dømt for.

 

Om forfatteren:

 

Johanna Mo (f. 1976) har i nesten tyve år jobbet som skribent, redaktør, foreleser, kritiker og foreleser. Nattsangeren var hennes åttende bok og første i Öland-serien, som utgis i 19 land, og har blitt store leserfavoritter. Hjertegress er fjerde bok i serien.

 

Meg om boka:

 

Hjertegress er fjerde bok i Ölandsserien til forfatteren. En serie som jeg synes har variert litt i kvalitet, men bøkene er verd å lese, så er det ikke en dårlig serie totalt sett.

 

Ingrid er en god venn av Hanna Ducker. Vidar er Ingrids kjæreste. Når hun en dag skal besøke han, så finner hun han død. Det ser ut som det er et drap. Hanna og hennes kollegaer hos Kalmar-politiet får jobben med og løse saken rundt Vidars dødsfall. For å klare og løse saken trenger de hjelp av Ingrid. Ingrid er noe motvillig til å bidra til å hjelpe politiet med granske Vidars Kompliserte fortid. Har Ingrid fortalt alt om forholdet sitt til Vidar til politiet? På samme tid kommer Hannas bror tilbake til Öland i forbindelse med en rettsak anngående deres far. Han sliter i tillegg med angst, Han bor hos Hanna og kjæresten hennes Isak. Noe som tærer på Hannas skjøre forhold til Isak. Vil det under rettssaken komme frem hva som skjedde for 17 år siden når Hannas far ble dømt for drap?

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler med opptil flere cliffhangere. Boka har grei fremdrift. Språket er lett. Boka er lettlest. Vi blir bra kjent med plasser og miljø. Jeg liker karakterene i boka, som vi fint kan kjenne oss igjen i. De fremstår som realistiske og troverdige i måten de blir fremstilt på. Historien er fiksjon. Handlingen er lagt til Kalmar traktene. Handlingen er fiksjon, men fremstår som både realistisk og troverdig.

 

Etter å ha lest boka så sitter jeg igjen med at dette ikke er den beste boka i serien. Selv om den ikke er det, så er den verd å lese. Mange serier vil som regel variere i kvalitet. Jeg synes boka var noe rotete og ikke alltid like lett å ha kontroll underveis i lesingen. Dette var med på å påvirke min leseopplevelse. Boka veksler mellom nåtid og fortid. Nå tid er selve etterforskningen og historien i fortid er den siste dagen når Vidar forsvant. Denne historien får vi høre om innimellom hovedhistorien. Persongalleri er noe stort synes jeg og litt vanskelig å holde styr på, men fikk kontroll på det etterhvert. Plottet er bra bygd opp, og gir leseren nok muligheter til å finne rett gjerningspersonen, og vi får svar på de fleste løse tråder til slutt. For meg ble det noe tidlig klart hvem som var mulig gjerningspersonen. Mulig andre ikke tar det like lett som meg. Spenning er det i boka, og hvertfall for de som ikke tar plottet for lett. Boka er lite brutal, så den passer til de fleste krim lesere. Jeg synes Hanna og hovedkarerene er artige og følge og de passer perfekt til boka.

 

En bra serie synes jeg, selv om den varierer noe i kvalitet. Har du ikke lest noen av de tidligere vil jeg sterkt anbefale å starte på bok nummer en. Her følger vi en side historie om Hannas far som er verd og få med seg. Jeg kommer nok til å lese neste bok i serien hvis det kommer flere. Er du av de som liker litt roligere politikrim er dette ei bok for deg. Har du likt tidligere bøker i serien vil nok denne også falle i smak, selv om jeg ikke synes denne boka ikke var den beste. Les og avgjør selv.

 

Fakta:

 

Tittel: Hjertegress

Forfatter: Johanna Mo

Forlag: Aschehoug

Utgitt: 2024

Sjanger: krim

Serie: Bok nummer 4

Oversatt av: Lene Stokseth

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 4

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg