Helge Thime-Iversen “x”

Helge Thime-Iversen “X”

 

Forlaget om boka:

 

X er dekknavnet til en av de mest gåtefulle seriemorderne i krimlitteraturen. Hva har egentlig en ambisiøs kokebokforfatter i Bergen felles med en kvinnelig tannlege i Trondheim? Hva knytter dem sammen med en einstøing av en fisker i Vardø, eller en sliten småbarnsmor i Bodø? Tilsynelatende ingenting annet enn at de alle er utsett til å bli ofrene til X. Og hvorfor har X sett seg ut Kriposetterforsker Njaal Natland til sin hovedmotstander? Njaal, som befinner seg ved et veikryss i sitt eget liv?

 

Om forfatteren:

 

Helge Thime-Iversen (f. 1971) i Bergen nå bosatt i Haugesund utdannet historiker og jobber nå i sjøfartsdirektoratet. Dette er hans hans første bok om Bjørn Nattland. Han har totalt gitt ut tre bøker i serien Blodørn i 2019 og Offiseren i 2021

 

Normalt liker jeg å lese utgivelsene fra forfattere kronologisk, men med Helge Thime-Iversens bøker startet jeg med den siste. Den likte jeg så godt at jeg også ønsket å lese debutboka hans.

 

Boka begynner med at Kriposetterforsker Njaal Nattland får et mystisk brev levert hjemme på døra. Det er en sangtekst og bilde av et insekt skrevet med gotisk skrift, undertegnet av X.

Etter hvert dukker det opp flere hendelser rundt om i landet med lignede innhold. Og en avkappet finger! Mottakerne er både menn og kvinner, i varierende alder, og det skjer både i Bergen, Haugesund, Bodø og Vardø. Hva har ofrene til felles? Hva skiller dem?

Njaal og etterforskerne sliter med å få forstå kodene morderen sender ut. Hvor vil hen med dette?  Og det mest skremmende: Hvor mange vil seriemorderen rekke å drepe før politiet tar han?

 

Romanen har korte og handlingsmetta kapitler og den er spennende fra start til slutt, slik at du bare vil lese videre. Språket er bra til å være skrevet av en debutant. Jeg tippet på mange aktuelle gjerningspersoner underveis, men ble lurt gang på gang. Det var vanskelig å knekke morderens koder, og finne ut hvem som var den skyldige.  Her er tempo og spenning, og selv om det er en del personer underveis, er det greit å forholde seg til dem. Jeg ville nok gjerne blitt enda bedre kjent med hovedpersonene i boka, med det gikk ikke utover leseopplevelsen. Jeg hadde også ønsket meg en litt mer utfyllende slutt.

Handlingen er rein fiksjon, men den ligger svært nær virkeligheten. Romanen er passe brutal, men det er etterforskningen som står i fokus. Forfatteren tar deg med på en rundreise i Norge, og de plassene jeg selv har besøkt var svært lett gjenkjennelige. Forfatteren er dyktig til både å beskrive detaljer og å skape stemning.

 

Alt i alt er dette en spennende debutbok! Helge Thime-Iversen er nok fremdeles en lite kjent forfatter, men de to bøkene jeg har lest av ham har begge vært svært bra.

Har du ikke lest noen av bøkene hans enda, så løp og kjøp! Jeg tror ikke du vil angre! Han skriver minst like bra som sine mer kjente forfatterkollegaer fra Haugesund, Agnes Matre og Geir Tangen

 

Her er min anmeldelse av den siste boka hans, som jeg ble veldig begeistra for: https://miniblogg.no/henningbokhylle/115199/helge-thime-iversen-offiseren.html

 

Fakta:

 

Forfatter: Helge Thime-Iversen

Tittel: X

Forlag: Juritzen forlag

Utgivelsesår: 2013

Format: Innbundet

Antall sider: 434

Format: Innbundet

Serie: Bok nr. 1

 

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast: 5

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg