Helene Flood “Terapeuten”

Terapeuten av Helene Flood

 

Forlaget om boka:

Den unge psykologen Sara driver privatpraksis for ungdom

fra et kontor over garasjen i den store, arvede villaen hun er i gang med å pusse

opp sammen med sin ambisiøse og overarbeidede arkitektmann, Sigurd.

Men det går trått med både jobb og oppussing, og en dag legger Sigurd

igjen en underlig beskjed på svareren til Sara for så å bli borte. Det gamle,

halvferdige huset føles langt fra trygt. Gjenstander blir borte og dukker opp igjen,

og er det fottrinn Sara hører på loftet om natten?

 

Om forfatteren:

Helene Flood (f. 1982) er psykolog og forsker. Hun har tidligere utgitt sakprosaboken Hei, skam (2018) og ungdomsromanen Heis med Houdini (2008). Hun bor i Oslo. Hennes første roman for voksne, Terapeuten, er solgt til 23 land før utgivelse i Norge

Psykologisk thriller er en vanskelig sjanger å hevde seg i, og det er ikke min favorittsjanger. Jeg synes det er langt mellom høydepunktene. Det var derfor med helt åpne kort jeg ga meg i kast med denne boka. I tillegg ble den grundig fremsnakket og solgt til 26 land før den i det hele tatt ble gitt ut. Jeg har derfor valgt å ikke lese noen andres anmeldelser av den på forhånd.

Bokas hovedperson er psykologen Sara som driver privat praksis hjemmefra i et arvet hus som trenger en del oppussing. Hun er gift med arkitekten Sigurd som også har startet eget firma. Ingen av de to firmaene går godt som de hadde forventet. I mangel av penger står derfor opp-pussingen på stedet hvil. En dag skal Sigurd på en etterlengtet helgetur med gutta, men han dukker aldri opp på turen. Hva skjedde med Sigurd? Forsvant han frivillig, eller har det skjedd noe kriminelt etter han sa farvel til Sara den morgenen?

Boka er meget velskrevet, med lange kapitler og saktegående spenning som øker utover i boka og får deg mer og mer hekta. Vi blir godt kjent med både hovedpersoner og bipersoner. Vi får både høre om Sara i nåtid, samt tilbakeblikk til tiden før Sigurd forsvant. Boka fortelles i jeg-form. Lyver Sara? Underveis følger vi hennes kamp for å bli trodd. Forfatteren legger ut flere spor, og jeg hadde noen vage teorier om løsningen underveis, men jeg ble grundig lurt.

Forfatteren har skrevet ei bra bok, med et plott som er åpent helt til slutt. Etter å ha lest boka, så må jeg si at denne falt i smak. En velkomponert, spennende thriller med en uventa slutt. Det begynte litt tregt, men jeg ble bare mer og mer slukt inn i boka etter hvert som spenningen økte utover i boka. Jeg er glad jeg leste den og anbefaler den sterkt videre.

Fakta:

Forfatter: Helene Flood

Tittel: Terapeuten

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2020

Format: E-bok

Sjanger: Psykologisk thriller

Andre bloggere om boka:

https://artemisiasverden.blogspot.com/2019/07/terapeuten-av-helene-floor-norsk.html?m=1#more

https://bjornebok.bloggnorge.com/2019/08/09/helene-flood-terapeuten/

https://tinesundal.blogspot.com/2019/07/terapeuten-av-helene-flood.html?m=1

 

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg