Heine Bakkeid “St. Avenger”

Heine Bakkeid “St. Avenger”

 

Forlaget om boka:

 

Stavanger – det var der det gikk til helvete. Det var der han mistet Frei. Det var der han mistet jobben.

 

Når det ille tilredte liket av det som antas å være politimannen Simon Bergeland blir funnet nedgravd i sanddynene på Solastranda, må Thorkild Aske vende tilbake til Stavanger på leting etter svar. Simon var ikke bare Freis kjæreste, han var også grunnen til at Thorkild fikk sparken i Spesialenheten. Det viser seg snart at ingenting i fortiden var slik han trodde, og når truslene begynner å hope seg opp, blir det også klart for Thorkild at returen til Stavanger ikke bare er uønsket, den kan også ende med å koste ham livet.

 

Om forfatteren:

 

Heine Torgersen Bakkeid (født 15. januar 1974 i Gratangen) er en norsk forfatter. Bakkeid vokste opp på Belnes i Gratangen og i Kvæfjord ved Harstad og bodde så flere år i Stavanger. Senere ble han igjen bosatt i Kvæfjord. Han har skrevet en rekke bøker for voksne og barn. De populære bøkene om Torkild Aske er solgt til en rekke land.

 

 

Meg om boka:

 

St. Avenger er den fjerde boka i serien om Torkild Aske. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til å lese denne, etter å ha likt de tidligere bøkene i serien godt.

 

Da et ille tilberedt lik blir funnet på Solastranden, vender Thorkild Aske tilbake til Stavanger. Liket antas å være politimannen Simon Bergeland.

Aske reiser tilbake i håp om å finne svar og få oppreisning etter at han mistet jobben i spesialenheten, noe Simon og kjæresten hans, Frei, var årsaken til.

Det viser seg at ingenting i fortiden var slik han trodde. Etter hvert mottar han også trusler. Noen vil hindre at ting kommer frem i lyset. Han er ikke ønsket i Stavanger og turen dit kan koste ham livet.

 

I boka følger vi to historier. I den ene, som skjedde for fem år siden, følger vi Simon i tiden før han forsvant. I den andre følger vi Thorkilds jakt på svar. Historiene veksler utover i boka. Kapitlene er korte og handlingsmettet og språket er like bra som i forfatterens tidligere bøker. Både dialoger og beskrivelsene av vær og vind er gode.

Vi møter en litt annen utgave av Thorkild enn i tidligere bøker, og Ulf, psykologen hans, får en noe mer fremtredende rolle. Forfatteren har god kontroll på det store persongalleriet i boka.

Denne romanen er nok ikke fullt så mørk som de tidligere bøkene i serien, men mørk er den likevel. Jeg gir også et ekstra pluss siden handlingen er lagt til Stavanger. Plassene i boka er så godt beskrevet at det er enkelt å vite hvor i byen man befinner seg.

Romanen starter ganske rolig, før det blir mer fart i sakene og ting begynner å skje. Da jeg hadde lest cirka halvparten ble det mer fart i sakene og dermed ble jeg skikkelig hekta og måtte lese den ut.

 

Jeg synes nok ikke dette er den beste boka i serien, men den er allikevel verd å lese, og jeg håper på flere bøker av forfatteren.

 

Jeg har både lest og lyttet til boka, men den ble mest lest. Grunnen til at jeg leste mesteparten, skyldes at innleser og min dårlige hørsel var en dårlig kombinasjon. I ettertid har jeg kjøpt meg nye og bedre earplug,  derfor er det blitt bedre å lytte til lydbøker for min del.

 

 

Fakta:

 

Forfatter: Heine Bakkeid

Tittel: St. Avenger

Forlag: Aschehoug

Utgivelsesår: 2021

Sjanger: krim

Serie: 4

Innleser: Ivar Nergaard

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget mottatt som e-bok og lydbok

 

Terningkast 5 – 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg