Gunn Marit Nisja “Jeg skal ta vare på deg”

Gunn Marit Nisja “Jeg skal ta vare på deg”

 

Det er en helt vanlig kveld på Viljas studenthybel da moren ringer. Samtalen blir derimot alt annet enn vanlig. Moren snakker forvirret og usammenhengende. Har hun drukket? Det pleier hun ikke. Skremt tar Vilja affære, og moren blir lagt inn på det lokale sykehuset. Da Vilja ankommer, kan legen fortelle at moren er rammet av akutt hjernesykdom.

 

«Jeg skal ta vare på deg» er en roman om livets brå omveltninger – en fortelling om en datter som må ta ansvar for morens framtid så vel som sin egen, og de dilemmaer det medfører. Men også historien om en splittet familie som forsøker å vokse sammen omkring noe nytt.

 

Dette var mitt første møte med denne forfatterens bøker. Det blir garantert ikke det siste!

Romanen grep meg fra første side, til den var ferdig lest. Forfatteren har skrevet en varm bok, men historien som fortelles i boka har også mye sårt i seg. Det er en fortelling mange vil kjenne seg igjen i, og kanskje vil havne i, en eller annen gang. En fin og vakker, men samtidig sår historie om hva vi gjør når en av våre nærmeste blir alvorlig syke. Alle de mange, vanskelige valgene som må tas.

 

Vi følger Vilja og familien fra moren blir syk, samtidig som vi får høre både gode og dårlige historier fra barndommen. Historien er både realistisk og troverdig fortalt, og jeg kjenner meg godt igjen i Vilja og valgene hun må ta. Boka har et lett språk og er veldig lettlest, noe som gjør at den kan leses av de fleste.

Denne boka grep meg virkelig, så jeg anbefaler den sterkt videre til alle. Den kan også være flott å lese, dersom du skulle havne i samme situasjon,  og må ta lignende valg.

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget

Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg