Gry Blekastad Almås “Nor-Britannia”

Gry Blekastad Almås “Nor-Britannia”

Nordmenn elsker Storbritannia – men hvordan preger vi britene?

I denne boka besøker Gry Blekastad Almås steder og mennesker i Storbritannia som forteller om forbindelsen mellom landene våre. På en kunnskapsrik og underholdende måte tar hun oss med på en norsk reise i et kjært naboland.

Gry Blekastad Almås jobbet som journalist i NRK, med kunnskap og engasjement. I denne debutboka utforsker hun de store forbindelser mellom Norge og England. Hun graver seg frem til ting i England der Norge har betydd noe for dem, og viser de gode båndene mellom landene. 
Vi får høre vidt forskjellige historier fra plassene hun er innom. Både tragiske og gode historier fra krigen, fra vikingtiden, fotball, olje og ikke minst fra kongefamiliens tid i England. Hun har gjort god research og historiene er fortalt med stor innlevelse og engasjement, ofte med hjelp av lokalkjente. N

Dette var en lærerik og artig bok med mye nytt for meg. Dette er vanligvis ikke den type bøker jeg leser, men jeg koste meg stort mens jeg leste. Noen historier likte jeg bedre enn andre, som den om vikingene i Liverpool, en by jeg har vært i, men her fikk jeg ny kunnskap. Den historien, samt den om nordmannen som driver pub i London og historiene om krigen var mine favoritter, men alle historiene var gode. Det var veldig interessant å høre om fattigdommen som rådet, etter de hadde hatt sin storhetstid med skipstrafikk og kull. 
Boka er både velskrevet og engasjerende, så jeg anbefaler den sterkt videre. Ei litt annerledes reisehåndbok, og neste gang jeg reiser til England skal jeg ha boka i bakhodet.

Boka er et lese-eksemplar fra forlaget
Terningkast 5

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg