Glassmannen av Anders De La Motte

Glassmannen av Anders De La Motte

 

Forlaget om boka:

 

Politietterforsker Leonore Asker har så vidt funnet seg til rette som leder for Avdelingen for fortapte sjeler da hennes far tar kontakt etter flere års taushet. Han har politiet i hælene etter funnet av et lik, og forlanger Leonores hjelp. Hun går motvillig med på å hjelpe ham, og innser at hun vet hvem den døde er. Er faren så uskyldig som han hevder?

Samtidig flytter Leonores gamle venn Martin Hill til et avsides gods for å skrive biografien til en mektig næringslivstopp, men oppdager fort at stedet har flere historier – om mystiske lysskjær og lik som mangler øyne.

 

Mens Asker og Hill nøster i virvaret av tråder, stiger en skikkelse frem fra mørket. En som har sovet lenge og gjør seg klar til å stille sin sult.

 

Om forfatteren:

 

Anders de la Motte (f. 1971) er tidligere politi, og sikkerhetssjef i et av verdens største IT-selskap. Han har utgitt 12 kritikerroste kriminalromaner, og er en av Sveriges mestselgende krimforfattere. I Norge er han særlig kjent for Årstidskvartetten; Sensommer, Høstdåd, Vinterild og Våroffer.

 

Meg om boka:

 

Anders De La Motte er en forfatter jeg har vært veldig begeistret for siden første boka jeg leste. Nå er han ute med den andre boka i serien om de fortapte sjeler. Lever han like skyhøyt nivå denne gangen her? Det bare til å sette i gang med de 631 sidene og finne det ut.

 

Politietterforsker Leonore Asker (kalt Leo) begynner å finne seg til rette som leder for avdelingen for de fortapte sjeler. Leo har et anstrengt forhold til sin far. Etter mange år uten kontakt, så tar han kontakt med henne. Han trenger hjelp etter politiet har funnet et lik like ved eiendommen hans, de jakter på han. Tross for forholdet til han, så velger hun å hjelpe han. Hun vet hvem den drepte er, og er faren virkelig så uskyldig som han hevder.

 

Martin Hill en gammel venn av Leo har fått et oppdrag om å skrive biografien om en mektig næringslivtopp. Han flyttet inn på det avsidesliggende godset til næringslivtoppen. På godset oppdaget han raskt at godset skjuler flere mystiske ting som mystiske lysskjær og øyeløse lik.

 

Boka har passe lange kapitler. Språket er meget bra, som vi kjenner fra forfatterens tidligere bøker. Boka har bra fremdrift. Vi får gode skildringer av miljø og steder. Karakterene er bra og gjennomarbeidet, så vi føler vi kjenner de, og kommer godt under hunden hos de. Handlingen er fiksjon, men det gjør ikke så mye når det er så velskrevet som denne boka er.

 

Jeg satte meg godt til rette med denne boka her. Jeg skal ærlig innrømme at etter første boka at jeg hadde skyhøye forventninger. Selv om boka er en murstein, så ble den slukt. Her ble ver ledige stund satt av til lesing, og mye ble skjøvet vekk. For en spennende lesestund det ble sidene nærmest føyk avgårde. Sjeldent jeg har følt at ei bok på over 600 sider har gått så fort. Boka veksler på fortellerstemmene utover i boka. Jevne spenningstopper er det boka gjennom. Forfatteren gir oss litt etter litt, og når han har gitt oss så mye at morderen er avslørt, så er det enda åpent hvem det er. Det er virkelig noe jeg kan like å bli holdt på pinebenken til slutt. Les boka, så forstår du hva jeg mener med dette. Han skriver så bra og levende gjør karakterene at en føler en står midt inni historien. Det er spennende og følge samspillet mellom Leo og Martin. Mulig de blir et par i neste bok. Noe annet som og jeg liker med boka er forholdet mellom Leo og faren. Hva skjer videre her? De fortapte sjeler er i grunnen smarte personer tross navnet på avdelingen. Denne boka har det meste en god krim skal inneholde spennede, underholdende og velskrevet. En av de absolut beste bøkene jeg har lest i år innen krim sjangeren. Noe annet som imponerer meg med forfatteren er at han behersker flere stilarter innen krimsjangeren. Likte du forrige bok i serien? Kan du bare glede deg til denne boka. Jeg venter i spenning på neste bok i serien. Jeg kan ikke annet en å gi topp score på terningen nok en gang til forfatteren. Anders De La Motte er for lengst blitt en av mine favoritt forfattere. Forfatteren leverer nok en gang en spennende pagetuner. Ei bok som jeg på det sterkeste annbefaler videre

 

Fakta:

 

Tittel: Glassmannen
Forfatter: Anders De La Motte
Forlag: Kagge
Utgitt: 2023
Sjanger: Krim
Serie: Bok nummer to

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg