Glasgow kiss av Roar Ræstad

Glassgow kiss av Roar Ræstad

 

Forlaget om boka:

 

En humoristisk og lun roman. Bjørnar, Leif Ketil og Torleif er på guttetur i Skottland. De skal feire Torleifs femtiårsdag. Men så segner Torleif om og havner i koma med et massivt hjerteinfarkt. Igjen står sjømannen Leif Ketil og organisasjonspsykologen Bjørnar. Sammen skal de både ivareta Torleif i koma – og ikke minst så må de tilbringe dagene sammen. Glasgow kiss er som en slags omvendt klassereise som tar for seg det å ha respekt og åpenhet for ulike «klassekulturer» og kommunikasjonsformer. Ræstad retter fokus mot det å møte sine egne fordommer, spesielt når man blir satt i en situasjon med noen som har helt andre referanser enn deg selv. Og han skildrer situasjonene med stort vidd og et humoristisk skråblikk.

 

Om forfatteren:

 

Roar Ræstad (f. 1968) er opprinnelig fra Møre og Romsdal, men har bodd i Trondheim de siste tjuefem årene. Han debuterte i 2014 med <<Sovende hunder>>, som ble nominert til Maurits Hansen-prisen for beste krimdebut. Ræstad er utdannet historiker fra NTNU og har i tillegg en mangfoldig yrkesbakgrunn fra fiskeriflåten, verftsindustrien, utelivsbransjen, helsevesenet og skoleverket. Glasgow Kiss er hans roman. Han har og gitt en krim i sammen med Lasse Høyem som heter <<Mørk arv>>

 

Meg om boka:

 

Etter å ha gitt ut 5 krim bøker, så kommer forfatteren med en feelgood roman. Jeg er ikke den største fan av denne sjangeren her. Men etter lest hans krimbøker, så vil jeg gi denne boka en sjanse.

 

Torleif fyller femti år. Sammen med Leif Kjetil og Bjørnar drar de på guttetur til Skottland. En del av planen er at de skal se et av verden mest beryktede nabo oppgjør mellon Rangers og Glassgow, et oppgjør som kalles <<Old firm>>. Men så faller Torleif om, med et kratig hjerteinfarkt og havner i koma. Da må sjømannen Leif Kjetil og organisasjonspsykologen Bjørnar som er to vidt forskjellige mennesker og personligheter forholde seg til hverandre de nærmeste dagene og ikke minst ivareta Torleif som ligger på sykehuset. Det blir noen innholdsrike dager for de begge. Holder to så vidt forskjellige personligheter ut med hverandre?

 

Boka har passe lengde på kapitlene. Språket er lett og ledig. Historien flyter lett fremover Det er to fortellerstemmer i boka som Torleif og Bjørnar veksler på å fortelle utover. Miljø og plasser blir bra beskrevet. Det få karakterer i boka, men vi blir bra kjent med de. Historien er fiksjon, men den kan fort fremstå som realistisk.

 

Da er denne feelgood romanen lest, og jeg likte den. En feelgood som vil passe perfekt til begge kjønn synes jeg. I boka tar forfatteren for seg det å ha respekt for andre selv om vi ikke er like og ikke ha fordomner. Han skriver om dette, med en god dose humor underveis. Det er artig å følge Leif Khetil og Bjørnar disse dagene de må forholde seg til, og situasjoner de havner oppi. Vi mennesker kan være vidt forskjellige. Noe annet jeg likte med boka er at det ble litt fotball innimellom. Dette synes jeg passet fint inn i historien uten det føles for mye. Ikke blir den for søt og klissete som jeg føler mange bøker i denne sjangeren fort kan bli. Jeg koste meg med Leif Kjetil og Bjørnar på guttetur. Her er det spenning i hvordan de løser situasjonene de havner opp. Etter lest boka fikk jeg ikke mindre lyst til å få oppleve byderbyet mellom Rangers og Glassgow. Så jeg leser gjerne flere bøker fra forfatteren i denne sjangeren, men han får fremdeles lov til å skrive krim.

 

En herlig feelgood med både spenning og humor, som jeg anbefaler videre.

 

Anita Ness og Trine Sundal har og lest og likt boka. Les gjerne deres flotte omtaler her:

https://artemisiasverden.blogspot.com/2023/05/glasgow-kiss-av-roar-rstad-herlig.html?m=1

https://tinesundal.blogspot.com/2023/05/glasgow-kiss-av-roar-rstad.html?sc=1685045758055&m=1#c4692751382487220968

 

Fakta:

 

Tittel: Glassgow kiss
Forfatter: Roar Ræstad
Forlag: Cappelen damm
Utgitt: 2023
Sjanger: Feelgood

 

Boka er lånt på biblioteket.

 

Terningkast 5-

 

2 kommentarer
      1. Takk for link. Denne likte jeg. Feelgoid er ikke helt min sjanger. Haen fin 17 mai Anita🇧🇻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg