Gjestene av Agnes Ravaten

Gjestene av Agnes Ravatn

 

Forlaget om boka:

 

«Hytta var ikkje så prangande og vulgær som eg hadde håpa, tvert imot var ho smakfull og diskret, i grånande tre, glas og naturstein. Ja, dette var – hm, sa eg og kom ikkje på noko. Eg hadde ønskt meg noko meir invaderande og blautkakeaktig kritikkverdig. Her var det ved første augekast ingenting Kai og eg kunne latterleggjere og håne og styrke alliansen vår på kostnad av, berre miljøvennlege materiale og ekstreme privilegium.» Karin og Kai takkar motvillig ja til å låne ei luksuriøs hytte ved Oslofjorden. Men Karin er ikkje noko skjergardsmenneske, og det som kunne ha blitt eit fint avbrekk frå kvardagen, blir i staden ei påminning om alt det ho ikkje har. I møte med hyttenaboane, eit kjent forfattarpar, kjem Karin i skade for å servere ei kvit løgn, og snart har ho og Kai vikla seg inn i noko dei ikkje så lett kan vikle seg ut av. «Gjestene» er ein roman om å samanlikne seg med andre og komme tilkort

 

Om forfatteren:

 

Agnes Ravatn (f. 1983) har gitt ut fleire kritikarroste og prislønte bøker, blant anna romanen Fugletribunalet (2013), som har gjort suksess både som bok og teater, og som er seld til mange land. Ravatn er kjend for si særeigne, vittige stemme og sitt skarpe blikk for menneskeleg svakheit.

 

Meg om boka:

 

En forfatter jeg ikke har lest noe av før. Men jeg har hørt mye bra om hu. Så da er det på tide å få lest noe av henne. Men absolut en roman for meg som liker krim, kan jeg konkludere med etter at den er lest. Alltid spennende å gi seg i kast med nye forfattere.

 

Karin og Kai takker motvillig til å låne ei luksuriøs hytte i Oslos skjærgård. I tillegg så er ikkke Karin ei som liker seg i skjærgården. Sett blir ikke noen fin ferie for de, når det hadde ligget til rette for det. Denne luksuriøse hytta minner de om alt de ikke har. Når Karin møter hyttenaboene som er et kjent forfatter par så serverer hu en løgn om at de er bedre stilt enn de er. Karin og Kai vikler seg inn i flere løgner som det ikke er så lett å komme seg ut av.

 

Kapitler er noe lange, men heldigvis er de ikke for lange synes jeg. Språket er bra og passer til historien. Den er skrevet på nynorsk, men det går helt fint for min del. Jeg leser både nynorsk og bokmål. Hun skriver med både humor og alvor. Karakterene er herlige på sitt vis. Det er Karin som er forteller stemmen i boka. Jeg synes boka begynner litt treigt før den virkelig tar seg opp og det blir riktig så spennende og med en slutt jeg ikke så komme. Den ble lest mer eller mindre i et. Noen ganger er det greit å lese litt andre sjangere enn det en leser til vanlig. Noe som var med på å gjør denne boka bra for min del. Alle har vel en gang hatt et aldri så lite snev av misunelse. Boka handler om å sammenligne seg med andre, men en kommer til kort. En snev av sanhet er det i boka selv om det blir noe overdrevent i denne boka her. Jeg leser gjerne mer av forfatteren etter lest denne boka her. Jeg likte det jeg leste og kosa meg med boka. Så er du ute etter en kort og god roman er dette en jeg anbefaler videre.

 

Fakta:

 

Forfatter: Agnes Ravatn
Tittel: Gjestene
Forlag: Det Norske Samlaget
Utgivelsesår: 2022
Sjanger: Roman

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg