Gerhard V. Sund “Et kryss for døden”

Gerhard V. Sund “Et kryss for døden”

Snipp, snapp, snute – du er ute …» 
Hvordan skal politimannen Torgeir Svendsen tolke barnereglen som står i brevet han mottar en dag på politikammeret? 
Samme dag blir det meldt om en forsvinning av en tenåringsjente. Svendsen og kollega Edvardsen blir satt på saken, som etter hvert utvikler seg til en jakt av uante dimensjoner …
Er det en sammenheng mellom brevet og forsvinningen? Hva betyr de fem kryssene nederst på brevet? Er det en forbindelse mellom dette og Svendsens politifortid – eller kanskje hans tid i Forsvarets Spesialkommando? Og hvor kommer Svendsens bror inn i bildet?

Gerhard V. Sund (f. 1965) bor i Stavanger. Han har foreløpig gitt ut fem bøker. I tillegg har han skrevet musikal, teater og revy stykker.

Bokas hovedperson er den tidligere spesialsoldaten Torgeir Svendsen, som nå jobber som politimann. Det skjer en rekke mord i Stavanger på tenåringsjenter, samtidig som han mottar mystiske brev. Han og kollega Edvardsen blir satt på saken, men de famler lenge i blinde.

Dette var en bok jeg bare måtte lese, siden det sto at det var en Stavangerkrim. Men jeg ble dessverre skuffa, dette er faktisk en av de dårligere bøkene jeg har lest så langt i år. 
I første halvdel av boka, skjer det ikke stort, det meste går på repeat, nye mord og nye brev, men først mot slutten blir det litt action. Noe av det jeg likevel likte med boka er at jeg hele tiden kjente meg igjen, siden boka foregår i Stavanger. Det er jo kjekt for oss som er kjent i byen. 
Boka er lettlest og ble lest ut på en kveld. Den inneholder lite bisarre og rå ting, og det kan godt hende at andre vil like boka bedre enn meg, men for meg ble den for kjedelig. Jeg anbefaler den derfor egentlig ikke videre, men les likevel gjerne og avgjør selv. Den traff riktignok ikke meg, men kanskje du liker den bedre.

Terningkast 3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg