Geir Tangen “Vargtimen”

Geir Tangen “Vargtimen”

En fjorten år gammel jente blir funnet hengt i skogen. Snart blir det klart at hun har deltatt i et nettspill som er i ferd med å spre seg blant ungdommer i byen. Et spill der den endelige utfordringen er å ta sitt eget liv.

Som fersk etterforskningsleder står politioverbetjent Gabriel Fjell overfor et skremmende scenario. Han må finne den som står bak spillet, og enda viktigere: hindre flere ungdommer i å avslutte sitt eget liv. Men hvordan kan han stanse en gjerningsperson som ikke finnes?

Og hvordan stoppe et ungt menneske som ønsker å skade seg selv?

 

Om forfatteren:

Geir Tangen (f.1970) er fra Øystese i Hardanger, men har vært bosatt i Haugesund siden 1996.

Han er utdannet allmennlærer og har jobbet i ungdomsskolen siden 1996. Han har også jobbet som frilansjournalist i radio, TV og aviser siden 1990, og skriver i tillegg til kriminalromaner også en del noveller.

 

Forfatteren kommer her med en ny krimserie, der Gabriel Fjell har hovedrollen. Han er blitt overbetjent ved Haugesund politikammer. Etter å ha lest Tangens tre første bøker om Viljar Ravn Gudmundsson, som jeg likte godt, var jeg veldig spent på denne nye serien.

Vi blir kastet rett ut inn i handlingen da en jogger finner en ungdom hengt i et tre. Etter hvert dukker det opp enda flere selvmord blant unge i Haugesund.  Er det en selvmordsbølge som skyller over byen?

Gabriel Fjell og kollegaene hans ser etter hvert flere felles ting ved selvmordene. De oppdager at det foregår et online spill på nettet. Når deltagerne har nådd siste level, ender det med at de tar livet av seg. Vi følger i tillegg en historie om en familie i Bergen, fra fortid til nå.

Romanen dreier seg om ungdom, psykisk helse og selvmord. Et tungt tema, men Tangen skriver både med respekt og på en måte som satte meg på pinebenken både på det følelsesmessige planet, og når det kom til spenning. Underveis i lesingen ble jeg sittende å nøste i tråder, samtidig som boka drev meg fremover i intens spenning. Plasser i Haugesund ble beskrevet på en måte, som gjorde at selv jeg som ikke er spesielt kjent i byen, følte at jeg var til stede i handlingen og visste hvor jeg var.

Boka er lettlest med både spenning og nerve fra start til slutt. Her er lite utenomsnakk. Politikammeret i Haugesund består av folk som jobber for å løse saken, uten at de har personlige problemer etc, som vi kjenner fra mange andre krimbøker. Boka er både mørk og dyster, så den passer nok ikke for alle, men dette var ei bok helt etter min smak, selv om jeg etter hvert fikk mistanke om hvem som sto bak. Det ødela likevel ikke min leseopplevelse av boka, en bok som satt følelsene i sving hos meg.

Jeg ser frem til neste bok om Gabriel Fjell, og anbefaler denne sterkt videre.

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/04/vargtimen-av-geir-tangen-norsk-krim.html?m=1

Forfatter: Geir Tangen

Tittel: Vargtimen

Forlag: Gyldendal

Utgivelsesår: 2021

Antall sider: 384

Format: Innbundet

Serie: Bok nr 1

Andre bloggere om boka: Bjørneboe, hverdagsnett, Tine Sundal, lilasjelblogg, bokbloggeren

Boka er fra egen bokhylle

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg