Geir Jacobsen “Lyst mørke”

Geir Jacobsen “Lyst mørke”

 

Forlaget om boka:

 

Tresomheten hadde bare vart i tolv lyse timer og ingen netter. Jeg drømte allerede om å være tilbake til oss fire. Vi var nybegynnere i å miste, og finstemt balansekunst på fire minus ett bein virket så langt ikke å være noe for tre amatører som oss selv.” Året er 1986. Verden står i spenn. En familie blir rammet av en tragedie som snur tilværelsen opp ned. Gjennom våren og sommeren følger vi en tolvårings forsøk på å lime seg selv og familien sammen igjen. Fortid og nåtid blandes sammen med skjøre drømmer, i et famlende forsøk på å finne veien videre. Lyst mørke er en gripende og sår historie om barndom, familie, vennskap, savn og kjærlighet.

 

Om forfatteren:

 

Geir Jacobsen (Født 1976) bor i Trondheim. Han har i mange år jobbet som advokat og jurist i Trondheim “Lyst mørke” som kom ut i 2021 er hans første roman.

 

Dette er forfattererens debut bok. Den handler først og fremst om sorg og savn å ikke minst gode venner rundt seg. For meg som selv har mista mesteoarten av min nære familie er ble dette ei bok jeg ble veldig spent på å lese. Den er alt annet enn dyster tross tema i boka. Her får vi høre historier om en dypt savnet far å savnet etter han å historier om han å hvordan hverdagen er blitt etter han, og en far som hva glad i cirkus å fortelle historier selv omde ikke alltid var like sanne. For den eldre leser vil det også bli mange flashback til 80 tallet som fotball VM i 86, bobbysocks, musikk,  godterimerker fra den tiden og store nyheter fra da. Dette fikk meg til både å mimre å trekke på smilebåndet. I starten følger vi faren å sykdommen å hans død å etter det h ordan familien som hva fire nå tre måtte komme seg igjen Hverdagen med hjelp av gode venner å farmor og bestefar samt de tre som hva igjen. Det er en  person som forteller sin historie. Boka er skrevet på en fin, morsom og fantasifull måte. Humor finner du og i boka. For meg blir den en aldri så liten mimre fest fra det glade 80 tallet. Denne boka passer fint både for voksen og liten som har opplevd sorg. Perfekt fra 12 år å oppover er boka fin. Forfatteren kommer meget bra ut fra sin debut bok. Jeg som har mista de fleste av mine nære synes dette er ei fin bok om savn og sorg. Jeg glemte tid å sted underveis i lesingen. Tross tema er ikke dette ei dyster bok. Ei bok jeg anbefaler sterkt videre. Ser gjerne flere bøker i fra forfatteren

 

Fakta:

 

Forfatter: Geir Jacobsen

Tittel: lyst mørke

Forlag: Forlagshuset Vest

Utgivelsesår: 2021

Format: Innbundet

Antall sider: 300

Format: Innbundet

 

Boka er et lese-eksemplar fra forfatteren 

 

Andre bloggere om boka:https://bokblogger.com/2021/04/09/lyst-morke/

https://tinesundal.blogspot.com/2021/03/lyst-mrke-av-geir-jacobsen.html?m=1

https://miniblogg.no/hildes-bokblogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg