Forfatterskolens Juleantologi 2023

Forfatterskolens Juleantologi 2023

 

Forlaget om boka:

 

Julen er for alle, skriver en av våre forfattere i denne samlingen. Julen er et felleseie, en opplevelse vi deler, men også en tid med store kontraster. Tekstene du nå skal lese viser at julen kan forsterke ensomhet, fattigdom, klasseforskjeller og sorg, men også vekke gamle følelser og styrke samhold. Julen rommer muligheter for forandring, på lik linje som den rommer muligheten for tradisjon, og å vende hjem. Tekstene i denne samlingen er nøye valgt ut, blant mange innsendte bidrag. Disse 15 forfatterne beveget oss med tekstene sine, og sammen gir de et sammensatt bilde av en høytid vi alle har et forhold til. God lesning!

 

Meg om boka:

 

Ei bok som ikke var på min lese liste før jeg fikk tilbud om å lese den. Siden jeg liker å lese antologier innimellom vanlige bøker takket jeg ja til å lese. Denne er antologien er et resultat av en konkurranse Forfatterskolen.no hadde som var åpen for alle. Konkurransen var åpen for alle. Følgende 15 Forfattere er med: Inge Fagerbakk, Therese Haugeli Honningsvåg , Nina Renée Sandnes, Ellen Beate Dyvi, Elin Eika Bringa, Pia Foorabally, Inger Johanne Strøm, Merete Moen, Alberto Sánchez Thormodsen, Linda Sandbæk, Kristine Gravdal, King Stine, Emma Tamba, Henrik Aareskjold, og Live Synnøve Surlien. For meg er alle ukjente, så mulig alle er debutanter som forfattere. Jeg innrømmer ærlig at jeg leser veldig lite julelitratur. Så det blir spennende å se om den faller i smak.

 

Tekstene spenner vidt i innhold til alt i fra korte til lange tekster. Det er også noen dikt med. Felles for dem alle er at det jul det handler om. Mange av tekstene inneholder temaer som blir tunge for mange i julehøytiden som savn, ensomhet, sorg og klasseforskjeller som mange merker i dyrtiden vi lever i nå. Men alt er ikke bare trist. Det er også lystigere tekster som handler om tradisjoner og samhold. Mange av tekstene har en twist på slutten. Det er velskrevne lette tekster.Selv om jeg synes innholdet i antologien var bra, så er det alltid noen som utmerker seg bedre enn andre. For meg var det bidragene til Ellen Beate Dyvi, Kristine Gravdal, Inger Johanne Strøm og Therese Haugeli. De som skilte seg ut var bidragene til Henrik Aareskjold og Alberto Sanchez Thormodsen.

 

Jeg leste noen tekster hver dag. Sånne antologier er fine å lese når er lite tid til lesing. Som jeg har sagt tidligere at antologier er perfekte for travle lesere. Noe som jeg likte med tekstene er at jula er ikke like perfekt eller fin for alle. Noe jeg ser via mitt arbeid som frivillig via Kirkens Bymisjon. Så kudos at de skriver om det temaet Denne antologien er fin å lese i julen mellom alle selskaper og i romjulen. Jeg anbefaler denne velskrevne antologien videre.

 

Anita Nesa har også lest og likt. Les gjerne hennes flotte omtale her:

https://artemisiasverden.blogspot.com/2023/12/forfatterskolens-juleantologi-2023.html?m=1

 

Fakta:

 

Tittel: Juleantologi
Forfattere: 15 forfattere
Utgitt: 2023
Forlag: Indiemoon
Sjanger: Tekster

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg