Et mørkere vann av Kaja Nygaard

Et mørkere vann av Kaja Nygaard

 

Forlaget om boka:

 

Den tilsynelatende vellykkede Stavanger-kvinnen Ada Rosendal forsvinner fra jobb. Igjen sitter en fortvilet ektemann, med en liten datter. Det eneste sporet politiet har å gå etter, er en blodig telefon som blir funnet på hytta til familien Rosendal. Politibetjent Martha Krogh blir satt på saken. Etterforskningen fører henne inn i de aller flotteste villaene i Stavanger, men også til hendelser i fortiden og mennesker som står henne nær. Er Ada den alle tror hun er, og hva har egentlig skjedd med henne? I «Et mørkere vann» spiller jærlandskapet en særegen rolle: Bølgene brytes mot strendene, jordene er endeløse og vinden puster leseren i nakken.

 

Om forfatteren:

 

Kaja Gjersem Nygaard (f. 1986) har vokst opp i Stavanger. Hun er utdannet økonom og jobber ved Universitetet i Stavanger. «Et mørkere vann» er hennes første roman.

 

Meg om boka:

 

Stavanger har ikke for mange krim forfattere synes jeg. Derfor er det ekstra kjekt når Bonnier sin første norske krim debutant er kvinne, og itillegg fra Stavanger. Nå har Stavanger hele to kvinner som skriver krim. Denne boka rykket rett til topps på leselista mi. Jeg tror mange inkludert meg ser frem til mer lokal krim.  <Et mørkere vann>> er forfatterens første bok i en planlagt serie. Politibetjent Martha Krogh er bokas hovedperson.

 

Utad ser det ut som Ada Rosendal har det meste i livet, og en vellykket kvinne med mann og barn. Hun er dyktig i jobben sin. En dag forsvinner hun fra et arrengement som jobben har på Solastrand hotell. Hjemme sitter en fortvilet ektemannen med datteren deres og lurer på hva som har skjedd. Politibetjent Martha Krogh blir satt på saken. Det blir en veldig vanskelig sak for politiet. Det enste sporet de har å gå etter er en blodig telefon de har funnet på familiehytta. Når Politibetjent Martha Krogh og kollegaene hennes dukker ned i saken, så dukker det opp hendelser fra fortiden, og mennesker som står henne nær. Er alt virkelig så perfekt med Ada, og hva har skjedd med henne?

 

Boka har korte handlingsmetta kapitler. Hvor opptil flere har cliffhangere. Språket er lett og flyter bra. Til å være Politikrim har boka bra fremdrift. Vi blir bra kjent med steder og miljø. For meg som er lokal så følte jeg meg virkelig tilstede i boka og kjente meg godt igjen hvor vi var. De er bra beskrevet uten at det blir for mye av det gode. Vi blir i passende mengde kjent med karakterene. Skulle gjerne blitt noe mer kjent med Martha, men vi blir nok bedre kjent med hu i kommende bøker. Handlingen er fiksjon, men fremstår som realistisk og troverdig i måten den blir fortalt på. Handlinger er linær og foregår i Stavanger og Jæren området.

 

Så er debut boka til forfatteren lest. Jeg synes hun kommer brukbart fra debuten. Jeg hadde en god, og ikke minst spennende lesestund. Jeg leste boka ut på to dager. Noe som jeg synes forfatteren kommer bra ut med denne boka er at som første boka i en serie er at hun ikke overforklarer for mye. Vi blir kasta rett ut i det fra start og det kommer jevne spenningstopper utover i boka, og det er spenning til siste side er lest. Det er i grunnen lite død punkter. Hun legger ut flere spor til mulige gjerningspersoner for leseren underveis. Noen som vil få leseren til å måtte tenke seg om en gang eller to om de har rett eller ei. Så det er helt åpent til helt mot slutten. Slutten av boka slutter med åpne spørsmål som vi må vente på å få svar på i kommende bok. Jeg som er fra Stavanger følte meg virkelig til stede hvor vi var i handlingen. Hun kommer også med noen små detaljer om Stavanger som vi lolkale vil kjenne godt igjen som Terje Vigens vei og biljardbordet på Beverly som de fleste har et forhold til. Det Stavangerske utrykket Javel er også nevnt. Noe annet jeg likte med boka er hvordan Jæren blir fremstilt, og her vil nok mange kjenne seg igjen i beskrivelser av vær og landskapet. Plottet synes jeg er bra og gjennom arbeidet. Underliggende tema for boka er korrupsjon og vennetjenester. Noe som vi leser om i media. Hovedkarakteren Martha ville jeg gjerne blitt noe mer kjent med, men satser på at vi blir bedre kjent med hun i kommende bøker. Dette påvirket ikke så mye min leseopplevelse. Boka er rimelig fri for det groteske og vil passe til alle som leser krim.

 

Jeg ser frem til neste bok i serien, for dette likte jeg. Et stort pluss er at det er lokalkrim, men boka vil nok finne mange lesere utenfor Rogalands grenser. Tommel opp fra meg. Jeg håper vi får se flere lokale krim forfattere i årene så kommer. Kjekt å se at hun får gi ut boka si på et stort forlag som Bonnier, så det er håp for lokale forfatterspirer. Selv om nåløyet er trangt ikke gi opp .

 

Er du en av de som liker en god Politikrim så er det bare til og kaste seg over denne boka her. En lettlest, spennende og velkomponert politikrim med spenning fra start til slutt. En debutant som fortjener å nå ut til mange lesere. Jeg har ikke problemer med å anbefale boka videre.

 

Fakta:

 

Tittel: Et mørkere vann
Forfatter: Kaja Nygaard
Forlag: Bonnier
Utgittt: 2023
Sjanger: Politikrim
Serie: Bok nummer 1

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 5-

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg