Espen Skjerven “Blod er tykkere enn vann”

Espen Skjerven “Blod er tykkere enn vann”

 

Forlaget om boka:

 

Fosterforeldrene Ernst og Helga Vadland blir funnet drept hjemme på gården på Jæren. Når politibetjent Tom Grayston og makkeren Dagny Stokka ankommer åstedet, viser det seg at et fosterbarn mangler. Hvem er fosterbarnet, og kan det kobles til drapene? I jakten på sannheten viser det seg at fosterbarnet ikke er den eneste som bærer på hemmeligheter. “Blod er tykkere enn vann” er den andre krimromanen i serien om politimannen Tom Grayston, etter krimdebuten “Slakt” i 2019.

 

Om forfatteren:

 

Espen Skjerven (f. 1974) er født og oppvokst i Oslo. I dag bor han i Sandnes sammen med ektefelle og to barn.

Skjerven skriver virkelighetsnær politikrim, inspirert av sine erfaringer i det norske rettsvesenet.

Han ble utdannet jurist i Oslo i 2000, og tok en mastergrad ved University of London i 2001. Deretter har han flere års erfaring som påtalejurist i saker om datakrim, økokrim og internasjonale forbrytelser ved ØKOKRIM og Kripos (2003-2010), og som forretningsadvokat/prosedyreadvokat i Oslo (2001-2003 og 2010-2013).

I 2013 ble han utnevnt som tingrettsdommer og arbeider full tid i Sør-Rogaland tingrett.

 

Meg om boka:

 

Etter den meget bra debutboka “Slakt” som kom i 2019, så jeg virkelig fram til oppfølgeren. Det er i tillegg ekstra kjekt at handlingen er lagt til kjente trakter. Denne boka er annerledes enn hans første bok, allikevel liker jeg den og lot meg begeistre

 

Boka begynner dramatisk med at fosterforeldrene Ernst og Helga Vadland blir funnet drept hjemme pa? ga?rden deres pa? Jæren. Når Tom Grayston og makkeren Dagny Stokka ankommer åstedet viser det seg at et av fosterbarna er borte. Hvor er fosterbarnet, og kan forsvinningen kobles til drapet? Underveis i jakten avdekkes det at er mange hemmeligheter.

 

Boka har passe lange kapitler, med avslutninger som gjør at du vil lese videre. Leseren blir godt kjent med miljø, steder og personer. Jeg, som bor i distriktet, følte meg virkelig til stede i boka, jeg følte jeg gikk på rullesteinene på Jærstranden. Språket i boka er også godt, uten at det blir for voldsomt og overdrevent.

Hovedtema i boka er barn i fosterhjem. Her hører vi om den syriske gutten Bashir som er plassert i fosterhjem, og hvordan barnevernet og BUP jobber i forhold til asylsøkere, med deres utfordringer når de kommer til landet.

Tom Grayson har fått et jobbtilbud hos Kripos i Oslo, som han vurderer om han skal si ja eller nei til. Skal han flytte nærmere eksen eller ei?

Vi hører også om traktorpulling, gårdsdrift, hundeoppdrett og smugling i boka.

 

Etter den dramatiske starten er boka rolig, før det tar seg opp etter hvert som gjerningspersonen sirkles inn. Dette er ikke ei bok som er full av action og spenning, men heller en rolig politikrim der vi får ta del i det grundige arbeidet en etterforskning er, med detaljerte skildringer, der det dukker opp mange mulige gjerningspersoner. Dette er en politikrim med et viktig budskap, og vi ser at forfatteren har god kjennskap til det han skriver om, gjennom sin jobb å som tingrettsdommer. Skjerven skriver også på en fin og hensynsfull måte om alle de involverte.

 

Hovedtema i boka er barnevern / fosterhjem. Det er et tidsrelevant tema, der det finnes mange meninger, på godt og vondt. Jeg kjenner selv personer nær meg som har vært i fosterhjem, og kan kjenne meg igjen hvordan fosterforeldrene ble framstilt, noe som medvirket til at jeg ble slukt inn i boka. Selv om det er en krim, så er det også en opplysende bok om fosterhjem og barnehjem, og det er mye mulig den vil føre til diskusjon om temaene i ettertid.

 

Jeg tror dette er en krim som passer for alle, og vil også anbefale alle å lese etterordet i boka. Der forklarer forfatteren hvorfor boka er blitt som den er. Jeg koste meg under lesingen, dette er en velskrevet, realistisk og troverdig politikrim av beste sort.

Min anmeldelse av boka boka “Slakt”:

https://miniblogg.no/henningbokhylle/37837/solid-debut-krim-fra-stavanger.html

Andre bloggere om boka:

https://bokblogger.com/2021/11/03/blod-er-tykkere-enn-vann/

https://tinesundal.blogspot.com/2021/10/blod-er-tykkere-enn-vann-av-espen.html?m=1

https://artemisiasverden.blogspot.com/2022/02/blod-er-tykkere-enn-vann-av-espen.html?m=1

 

Fakta:

 

Forfatter: Espen Skjerven

Tittel: Blod er tykkere enn vann

Forlag: Liv forlag

Utgivelsesår: 2021

Sjanger: Politikrim

Serie: 2

 

Boka er mottatt som pdf-fil fra forlaget.

 

Terningkast 5

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg