Erlend Pape Nordtorp “Stengetid”

«Stengetid» Erlend Pape Nordtorp

Den nyseparerte tobarnsfaren Karsten Bøk trives bare sånn passe i advokatfirmaet der han jobber. Han sliter med å gi slipp på eks-kona, Selma. Kjærligheten til sønnen og datteren er hans eneste faste holdepunkt i livet.

Så får han en melding fra en gammel klassekamerat, Sven Tore. Han trenger juridisk hjelp. Men før Karsten får ringt tilbake, forsvinner Sven Tore sporløst …

Det kunne vært begynnelsen på en hardkokt detektivroman, men dette er ingen krim. Stengetid er en historie mange vil kjenne seg igjen i. Lun, underfundig og fabulerende – med en undertone av stillferdig desperasjon: Kan livet få ny mening, når man er blitt forlatt av den man elsker?

 

Erlend Papa Nordtorp (f.1972) debuterte i 2012 med romanen «God som dagen», og «Stengetid» er hans andre roman. I 2019 kom han ut med <<Perfektum>>

Han bor i Oslo, er utdannet jurist, og har jobbet både i politiet og som advokat.

 

Boka handler om den nyseparerte tobarnsfaren Karsten Bøe som jobber i et advokatfirma med en sjef han ikke liker så godt. Han kan lett oppfattes som kjedelig, og mulig kona har forlatt ham for å se om gresset er grønnere på andre siden? Greier Karsten å vinne henne tilbake igjen?

Vi følger ham i tiden som nyseparert, når han er veldig selvfokusert, frustrert og bekymret. Han får et uventet advokatoppdrag fra en gammel skolekamerat, som så brått forsvinner. Dermed rykkes Karsten litt ut av den triste tilværelsen, og vi får vi innblikk i både nåtid og oppvekstårene. Med dette åpnes Karsten omgangskrets, noe som gjør at livet hans endres til noe som ikke lenger er fullt så A4.   Han finner ut at livet har mer by på. Blir det ny jobb og kjæreste?

Karsten er det vi kaller «hel ved», en som vi kan stole på som venn, på jobb og som familiemann, en mann med gode verdier. Han er en person mange kan kjenne seg igjen i, både når gjelder samlivsbrudd og jobbsituasjon. Jeg følte med Karsten underveis, trakk flere ganger på smilebåndet av ham, og unnet han alt godt i livet.

 

Dette er den andre boken jeg leser av denne forfatteren, og jeg liker begge godt. Boka er lettlest med et bra språk. Da jeg så hva boka handlet om, fryktet jeg at dette kunne være ei bok i mengden, men den gang ei. Isteden var det ei bok jeg storkosa meg gjennom, helt til siste side. Dett er ei bok jeg anbefaler sterkt videre, du vil få en fin lesestund! Jeg tror også dette er en bok som krimelskere vil like. Nok en leseskatt skrevet av en mindre kjent forfatter.

 

Jeg anbefaler begge hans bøker videre.

Dette er bøker som er lettest å få tak i via forlaget eller nettbokhandlere

Terningkast 5-

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg