Enken av Helene Flood

Enken av Helene Flood

 

Forlaget om boka:

 

Det har vært flere nestenulykker før Erling segner om på gaten og dør. Alene i det store huset sitter Evy, hans kone gjennom førtifem år. Det er noe som ikke stemmer med ektemannens dødsfall. Gjenstander forsvinner fra huset, de voksne barna holder ting skjult for henne, og kjellerdøren som alltid er låst, står plutselig på klem. En gammel venn fra Erlings ungdomstid dukker opp etter mange år og har noe å fortelle. Hadde noen ønske om å skade Erling? Kan han ha blitt drept? Og vil den som var ute etter ham, nå gå etter Evy?

 

Om forfatteren:

 

Helene Flood (f. 1982) er psykolog og forsker. Hun har tidligere utgitt sakprosaboken Hei, skam (2018) og ungdomsromanen Heis med Houdini (2008). Hun bor i Oslo. Hennes første roman for voksne, Terapeuten, utkom i 2019 og ble hyllet av kritikerne. Romanen ble solgt til 23 land før utgivelse i Norge. Elskeren utkom i 2021 til strålende mottakelse. Høsten 2023 er Flood aktuell med Enken, tredje og siste roman i trilogien.

 

Meg om boka:

 

Helene Flood har mottatt en rekke gode kritiker for de to første bøkene i denne trilogien. De har i tillegg slått godt til i utlandet. Nå er hun klar med den tredje og siste boka i serien. Mot alle odds så har jeg likt de to første. Jeg er jo som kjent ikke noe fan av psykologiske thrillere. Men denne forfatteren liker jeg bøkene til.

 

En dag Erling er ute og sykler segner han om og dør. Før dette har det vært flere nesten ulykker. Erling og Evy har vært gift i hele 45 år og de har 3 barn sammen, som nå er voksne. Sammen hadde de et stort hus. Nå sitter hun igjen alene i det altfor store huset. Noe skurrer med med Erlings død. Ting forsvinner fra huset. Kjellerdøren er alltid låst, nå står den plutselig på klem. Barna til Evy holder ting skjult for henne. Det dukker opp en gammel venn fra Erlings ungdomstid. Han har noe urovekkende på hjertet. Hadde noen ønske om å drepe Erling? Kan han ha blitt drept? Vil det bety at Evy er i fare når noen var ute etter Erling?

 

Meg om boka:

 

Boka har passe lange kapitler. Språket er bra. Historien flyter fint fremover. Karakterene er bra fremstilt. Det er ikke så mange å holde styr på. Vi kommer godt under huden på karakterene. Handlingen er lagt til Oslo. Handlingen er fiksjon, men inneholder et snev sannhet.

 

Så har jeg lest siste boka i serien. En serie som for meg har blitt bedre og bedre for hver bok. Hun har nok en gang skrevet ei bra og underholdende bok. Jeg koste meg til de grader med denne boka i en sjanger jeg ikke er så begeistret for. Hun holder på virkelig på leseren boka gjennom, og det blir etterhvert klart sånn ca hvordan det ender, før det hele avsløres med en aldri si liten twist på de aller aller siste sidene. Historien veksler mellom nåtid, fortid og fremtid. Noe som gjør at du som leser virkelig må følge med underveis, for ellers kan fort boka oppfattes som rotete. Jeg synes disse skiftene gikk fint for min del. Boka har grei fremdrift med spenningstopper utover. Boka er ganske fri for det brutale, så den vil passe til de fleste. Hun slipper små detaljer utover til leseren i boka. Mye som kommer frem som skurrer og det blir etterhvert riktig så ubehagelig. Noe som vil få leseren til gruble hvordan dette henger sammen. Det er en ubehagelig nerve boka gjennom. Den er i tillegg spennende. Hvor godt kjenner du egentlig dine nærmeste. Kunne skrevet så mye mer her, men det synes jeg at leseren får finne ut an når de leser boka. Denne boka vil nok finne lesere som ikke leser så mye krim til vanlig.Hun syr alt dette sammen til meget velkomponert psykologisk thriller. En psykologisk thriller på sky høyt internasjonalt nivå. Psykologisk thriller er en vanskelig sjanger å skrive i, men forfatteren beviser nok en gang at hun behersker denne sjanger til de grader. Siden dette er siste boka i serien, så er det spennende å se hva hun kommer opp med i neste bok. Her kan jeg ikke gjøre annet enn å klinke til med en sekser på terningen.

 

 

Fakta:

 

Tittel: Enken
Forfatter: Helene Flood
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2023
Sjanger: Psykologisk thriller
Serie: bok nummer tre

 

Boka er et lesereksemplar fra forlaget.

 

Terningkast 6

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg